Το ΠΡΩΤΟ σου χρέος εχτελώντας τη θητεία σου στη ράτσα, είναι να νιώσεις μέσα σου όλους τους προγόνους. Το ΔΕΥΤΕΡΟ, να φωτίσεις την ορμή και να συνεχίσεις το έργο τους. Το ΤΡΙΤΟ σου χρέος, να παραδώσεις στο γιο σου τη μεγάλη εντολή να σε ξεπεράσει. Νίκος Καζαντζάκης «ΑΣΚΗΤΙΚΗ».

ΑΛΛΑΞΤΕ ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΦΘΑΡΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΛΥΕΤΗ ΑΣΚΗΣΗ ΤΗΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ ΚΑΙ ΕΧΟΥΝ ΜΕ ΔΙΑΦΟΡΟΥΣ ΤΡΟΠΟΥΣ ΠΛΟΥΤΙΣΕΙ ΑΠΟ ΑΥΤΗΝ ΕΙΤΕ ΑΥΤΟΙ ΛΕΓΟΝΤΑΙ ΝΟΜΑΡΧΕΣ ΑΝΤΙΝΟΜΑΡΧΕΣ ΔΗΜΑΡΧΟΙ Η ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ ΑΛΛΟ.
ΤΕΡΜΑ ΣΤΑ ΤΕΡΠΙΤΙΑ ΑΥΤΩΝ ΠΟΥ ΤΟ ΠΑΙΖΟΥΝ ΑΝΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΤΟΙ ΚΑΙ ΑΛΑΖΟΝΙΚΟΙ ΚΕΝΟΔΟΞΟΙ ΚΑΙΣΑΡΙΣΚΟΙ ΚΑΙ ΥΠΟΣΧΟΝΤΑΙ ΠΡΟΟΔΟ ΕΝΩ ΤΟΣΕΣ ΤΕΤΡΑΕΤΙΕΣ ΕΦΕΡΑΝ ΚΥΡΙΩΣ ΤΗΝ ΠΡΟΟΔΟ ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΤΣΕΠΗ ΤΟΥΣ.

Σάββατο 28 Δεκεμβρίου 2024

ΛΟΥΚΙΑΝΟΣ Ο ΣΑΜΟΣΑΤΕΥΣ (120-180 μ.Χ.) Πατέρας του «Σατυρικού Διαλόγου» και της «Επιστημονικής Φαντασίας»

 

Αν ρωτήσουμε να μας πουν ποιος ήταν ο πρώτος συγγραφέας στον κόσμο που έγραψε βιβλία επιστημονικής φαντασίας, σίγουρα θα μας πουν ότι o Γάλλος μυθιστοριογράφος Ιούλιος Βέρν είναι ο πατέρας της επιστημονικής φαντασίας, αφού είναι ο πρώτος που έγραψε τα μυθιστορήματα «ΑΠΟ ΤΗΝ ΓΗ ΣΤΗΝ ΣΕΛΗΝΗ»,«20.000 ΛΕΥΓΕΣ ΥΠΟ ΤΗΝ ΘΑΛΑΣΣΑ», και «ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΓΗΣ».

Το «ΑΠΟ ΤΗΝ ΓΗ ΣΤΗ ΣΕΛΗΝΗ» είναι ένα μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας του είδους Ιουλίου Βέρν, ένα από τα πρώτα του έργα. Δημοσιεύθηκε το έτος 1865. Διηγείται, με φαντασία και χιούμορ, την ιστορία του προέδρου ενός συλλόγου βετεράνων του Αμερικανικού Εμφυλίου, του Μπάρμπικέιν, ο οποίος αποφασίζει να κατασκευάσει ένα τεράστιο κανόνι, την «Κολομπιάδα», και να εκτοξεύσει με αυτό ένα βλήμα ως τη Σελήνη.

Είναι όντως ο πρώτος άνθρωπος στον κόσμο που έγραψε βιβλία επιστημονικής φαντασίας;;;.

Ο Ιούλιος Βέρν έζησε από το 1828 έως το 1905. Εμείς θα πάμε 1680 περίπου πίσω, εκεί στον δεύτερο αιώνα μ.Χ που ζει ο Λουκιανός ο Σαμοσατεύς.

Ο Λουκιανός ο Σαμοσατεύς γεννήθηκε στα Σαμόσατα, (τα Σαμοσάτα λέγονται σήμερα Σαμσάτ και ανήκουν στην Τουρκία), μια πόλη δίπλα στον ποταμό Ευφράτη, στο σημερινό Κουρδιστάν, στην εξελληνισμένη τότε Συριακή επαρχία με το όνομα Κομμαγηνή

Είναι ο πιο δημοφιλής από τους Έλληνες σοφιστές του 2ου μ.Χ αιώνα. Χάρη στην ακατανίκητη επιθυμία που ένιωθε για να αποκτήσει μόρφωση μετέβη στην Ιωνία, όπου τελειοποίησε τα ελληνικά του και αφοσιώθηκε στην ρητορική. Μελέτησε τους κλασικούς συγγραφείς ιδιαίτερα τον Όμηρο και τον Πλάτωνα καθώς και τους κωμικούς ποιητές. Ταξίδεψε σε πολλές χώρες και σε ηλικία 40 ετών εγκαταστάθηκε μονίμως στην Αθήνα, βιοποριζόμενος από τη σοφιστική, ενώ παράλληλα ασχολήθηκε με τον σατιρικό διάλογο και την επικούρεια φιλοσοφία.

 

ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ

 

Είχε την ατυχία να ζήσει σε εποχή παρακμής, που το ελληνικό πνεύμα δεν δημιουργούσε πια. Διαθέτοντας πλούσια φαντασία, πολύπλευρο ταλέντο και ανήσυχο σπινθηροβόλο πνεύμα, συνέθεσε έργο αρκετά ευρύ και ποικίλο. Από τα ογδόντα δύο έργα που με το όνομα του Λουκιανού έφθασαν στις μέρες μας, τα τριάντα περίπου θεωρούνται αμφίβολης γνησιότητας και του έχουν αποδοθεί από κάποια τους ομοιότητα στο ύφος και στη θεματολογία. Έτσι απομένουν γύρω στα πενήντα που μπορούμε να τα χαρακτηρίσουμε σαν γνήσια δικά του. 

Στο έργο του αντικατοπτρίζεται ο κόσμος σε αταξία και μετασχηματισμό, έτοιμος να καταρρεύσει σε όλους τους τομείς. Ο Λουκιανός με πνεύμα διεισδυτικό, αλλά κυρίως με δηκτικό χιούμορ, διαγράφει προσεκτικά τους χαρακτήρες των προσώπων, με κωμικότητα, λεπτότητα, αστείες επινοήσεις, χωρίς τις υπερβολές των αττικιστών, γράφοντας με σαφήνεια και κομψότητα.

Ο σατιρικός του διάλογος παρουσιάζει ιδιαίτερη πρωτοτυπία, συνδυάζοντας τον σωκρατικό διάλογο με το σκώμμα της κωμωδίας, χαρακτηρίζεται δε, για τη σαρκαστική του ειρωνεία. Σατίρισε ανελέητα τους ξεπεσμένους θεούς του Ολύμπου, άσκησε δριμύτερη κριτική στις φιλοσοφικές σχολές και τις διδασκαλίες τους, καυτηρίασε την αγυρτεία των ρητόρων, διακωμώδησε τα πάθη και τις αδυναμίες των ανθρώπων.

Μίλησε για το εφήμερο της ανθρώπινης ζωής και τη σημασία που έχει σ’ αυτήν η αναζήτηση της αληθείας. Στάθηκε με κριτικό και ορθολογιστικό πνεύμα απέναντι στην θρησκεία, στηλιτεύοντας τόσο την θρησκευτική μισαλλοδοξία και τη δεισιδαιμονία, όσο και την ιδιοτέλεια, τη μικρόνοια και την πονηρία.

Ο σατιρικός του οίστρος πηγαίος και αυθόρμητος με τις δηκτικές του παρατηρήσεις, τις έντεχνες απόψεις, και την πυκνή του επιχειρηματολογία, είναι μοναδικό πρότυπο για την νεώτερη σάτιρα.

Στόχος δεν ήταν μόνο να προκαλέσει γέλιο ή να χλευάσει συγκεκριμένες στάσεις και καταστάσεις, αλλά και να δείξει πόσο είχε παρασυρθεί η εποχή του σε κενές περιεχομένου αναζητήσεις και πόσο είχε αποπροσανατολιστεί σε σχέση με τον κλασικό ελληνικό τρόπο ζωής.   

Αναντιρρήτως ο Λουκιανός είναι ο καλύτερος χιουμορίστας της αρχαίας ελληνικής λογοτεχνίας. Ήταν συγγραφέας ευφυής, εύστροφος. Ευχάριστος, δικαίως, θεωρείται ως ο πλέον ευάρεστος και πλέον τεχνικός συγγραφέας των αυτοκρατορικών χρόνων. Ενώ μέχρι της εποχής του οι φιλοσοφικοί διάλογοι εγράφοντο σε ύφος βαρύ και σχολαστικό με μακρές και περιστρεφόμενες φράσεις και με λαβυρινθώδες έννοιες, ο Λουκιανός δημιούργησε διαλόγους με ύφος χαριτωμένο με μικρές φράσεις πλήρεις παιγνίων και πειραγμάτων. Μετέβαλε δηλαδή τον τρόπο της συγγραφής των διαλόγων ο οποίος από την εποχή του Πλάτωνος είχε μείνει αμετάβλητος.

 

ΣΤΑΘΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ

 

Για όλα αυτά ο Λουκιανός σημειώνει σταθμό ξεχωριστό στην ελληνική φιλολογία. Και πρώτα απ’ όλα αυτό το νέο είδος λόγου, ο σατιρικός διάλογος,  που είναι δημιούργημά του και αποκλειστική του ιδιοκτησία στον οποίο οφείλει την ιδιαίτερη φήμη και την αθανασία του ως συγγραφέας, και χάρη ονομάστηκε «Πατέρας του Σατιρικού Διάλογου».

  Στην λογοτεχνία υπάρχουν πολλά ειδή που προέρχονται ιδιαίτερα από τον σατιρικό διάλογο. Ο πνευματώδης Λουκιανός , μέσα απ’ τα βάθη των αιώνων, μας κλείνει πονηρά, το μάτι και μας λέει: «Προσοχή, κυκλοφορούν πάντα , κάποιοι δήθεν ιστορικοί, δήθεν φιλόσοφοι, δήθεν πολιτικοί, δήθεν ήρωες, που σας σερβίρουν, απίστευτες μπούρδες. Μάθετε να ξεχωρίζετε την αλήθεια από το ψέμα».

Για όλα αυτά τα παραπάνω ο Λουκιανός δεν έμεινε στη ιστορία σαν πνεύμα ξεχωριστό, και ένας από τους μεγαλύτερους εκπροσώπους του σατιρικού πνεύματος, που πάντα θα θαυμάζεται και θα διαβάζεται 

Πρωτοτυπώντας με την αχαλίνωτη φαντασία του, στα έργα του απέδωσε εικόνες από τον Άδη, σκηνές από την ζωή των θεών, κάνει διαστημικά ταξίδια από την Γη στην Σελήνη και διαπλανητικούς πολέμους, βλέπει τα μυστικά του απείρου και επιστρέφει στα βάθη της Γης.

Εντύπωση προκαλεί η περιγραφή ενός τηλεσκοπίου που βρίσκεται στην Σελήνη στο στόμιο ενός πηγαδιού. Πάνω στο στόμιο ενός πηγαδιού το οποίο δεν ήταν πολύ βαθύ ήταν τοποθετημένο ένα κάτοπτρο. Αν λοιπόν κατέβαινε κάποιος στο πηγάδι αυτό μπορούσε να ακούσει όλα όσα λεγόντουσαν κάτω στην γη μας. Αν παρατηρούσε το κάτοπτρο είχε την δυνατότητα να δει όλες τις πόλεις και τα έθνη της γης, σαν να βρισκόταν ανάμεσά τους

Το έργο του «ΑΛΗΘΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑ», αποτελεί  χαρακτηριστικό παράδειγμα του προχωρημένου του πνεύματος, στο οποίο περιγράφει ένα διαστημικό ταξίδι, έναν πόλεμο των άστρων μεταξύ των κατοίκων του Ήλιου και της Σελήνης, για την κυριαρχία της Αφροδίτης. Επίσης περιγράφει τις περιπλανήσεις του  ίδιου και του πληρώματός του μέσα στις μαύρες τρύπες και τις σκουληκότρυπες του διαστήματος!!! Επαφές τρίτου τύπου και για πρώτη φορά στην ιστορία αναφέρεται απαγωγή γήινου από εξωγήινους Μετά από περιπέτειες επιστρέφουν στη Γη, όπου ένα τεράστιο κήτος τους καταπίνει μαζί με το καράβι και καταφέρνουν να επιζήσουν στην τεράστια κοιλιά του και βιώνουν νέες φανταστικές περιπέτειες.

Στο φανταστικό ταξίδι του ο Λουκιανός σατιρίζει και περιπαίζει τους διάφορους συγγράφοντες που ανενδοίαστα τερατολογούν και παρουσιάζουν ανύπαρκτες ιστορίες ως αληθινές, εγκαινίασε μια νέα εποχή στην λογοτεχνία, εισάγοντας ένα νέο είδος στην λογοτεχνία, εκείνο της Επιστημονικής Φαντασίας. Θεωρείται δε παγκοσμίως, το πρώτο μυθιστόρημα Επιστημονικής Φαντασίας που γράφτηκε ποτέ.

 

ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΤΟΥΛΟΥΚΙΑΝΟΥ

 

Η επίδραση του ύφους του και των υποθέσεων των έργων του Λουκιανού υπήρξε μεγάλη μεταξύ των συγχρόνων του και των μεταγενέστερων συγγραφέων και ποιητών. Μεταξύ των πρώτων μιμητών του ήσαν ο Αλκίφρων και ο Αρισταίνετος, οι όποιοι έγραψαν επιστολές και είχαν ως πηγή τα έργα του Λουκιανού. Αλλά και ο μυθιστοριογράφος Ηλιόδωρος ο Εμεσσηνός, ομοίως μιμήθηκε τον Λουκιανό. Αργότερα τον μιμήθηκαν και οι βυζαντινοί.

Τον ΙΕ΄ αιώνα όταν τα έργα των αρχαίων σοφών Ελλήνων συγγραφέων διαδόθηκαν στην Δύση, ο Λουκιανός σαγήνεψε τους δυτικοευρωπαίους. Τα χαριτωμένα έργα του άρεσαν τους μορφωμένους άνδρες της Εσπερίας.

Στην Γερμανία μιμήθηκαν τα έργα του Λουκιανού ο Renchlin, ο περίφημος Erasmus (ιδίως στα έργα του «Μωρίας εγκώμιον» και «Colloquia»), ο Hutlen κ.α. Εξ’ άλλου ο φιλόσοφος Melanchtlon (1497 – 1560) μετέφρασε στην Γερμανική γλώσσα τα έργα του Λουκιανού. Αλλά και κατά τον ΙΗ’ και τον ΙΘ΄ αιώνα απηχήσεις των έργων του Λουκιανού ευρίσκονται στα έργα του Bodmer, του Wieland, του Cothe κ.ά. Ιδίως ο Γκαίτε ο διάσημος δημιουργός του «Φάουστ», έχει υποστεί ζωηρά την επίδραση του Λουκιανού, και μάλιστα η υπόθεση του έργου του «Μαθητευόμενος Μάγος» έχει ληφθεί από το έργο «Φιλοψευδής» του Λουκιανού.

Στην Γαλλία η επίδραση του Λουκιανού υπήρξε εντονότατη. Ο Rabelais κατά πρώτον και αργότερα ο Fontenelle, ο Boileau, ο Fenelon. ο Demachy, κ.ά. παρέλαβαν τις υποθέσεις των έργων τους από τους «Νεκρικούς Διαλόγους» του Λουκιανού. Ο περίφημος Voltaire, είχε διανοητικό του δάσκαλο τον Λουκιανό, και όχι μόνο έκανε χρήση των έργων του Λουκιανού, αλλά τον μιμήθηκε στο ύφος στην φράση στο σκώμμα και την ειρωνεία.

Στην Ισπανία ο διάσημος συγγραφέας του «Δον Κιχώτη» Cervantes καθώς και ο Quevelo, έλαβε αρκετά πράγματα από τα έργα του Λουκιανού και από το χιουμοριστικό του πνεύμα.

.    

 


 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου