Αμέσως
μετά την επιβεβαίωση της παρουσίας Τούρκων στη νησίδα, κι ενώ είχε
χαθεί το ελικόπτερο ΠΝ21 ο Α/ΓΕΕΘΑ ναύαρχος Λυμπέρης, εισηγήθηκε τρεις
τρεις τρόπους επιχειρησιακής αντιμετώπισης στον Κώστα Σημίτη της
κατάσταση προκειμένου να επιτευχθεί η ανακατάληψη του εθνικού εδάφους.
Η πρώτη προτάση αφορούσε τον άμεσο ναυτικό βομβαρδισμό της
νησίδας, η δεύτερη προέβλεπε την προσβολή της από αέρος με το πρώτο φως,
και η τρίτη την ανάληψη επιχείρησης ανακατάληψης με καταδρομείς.
Είναι εντυπσιακό ότι ο Λυμπέρης ζούσε ακόμα στον "μικρόκοσμο"
των Ιμίων ενώ εκεί είχε χάσει το παιχνίδι σε πολιτικό επίπεδο και ε΄χιε
ήδη τις πρώτες απώλειες σε άδρες
και μέσα.
Η πρώτη πρόταση θα οδηγούσε και τα τουρκικά πολεμικά να
κτυπήσουν τους δικούς μας καταδρομείς στην ανατολική Ίμια και η δεύτερη
δεν ήταν καθόλου βέβαια ότι θα είχε επιτυχία, αφού τα ελληνικά μαχητικά
θα είχαν να αντιμετωπίσουν τα τουρκικά αμέσως μόλις ξημέρωνε.
Το πλέον αντυπωσιακό είναι η παραδοχή Λυμπέρη ότι δεν
μπορούσε να εκτελέσει νυκτερινό βηομβαρδισμό! Δεν βρισκόμασταν στο 1974,
αλλά στο 1996. Και η Αεροπορία δεν είχε ακόμα την δυνατότητα νυκτερινού
βομβαρδισμού!
Εν πάση περιπτώσει και οι δύο λύσεις θα οδηγούσαν σε γενικευμένη σύγκρουση.
Άρα έπρεπε να ξεφύγουν οι επιτελείς από τον μικρόκοσμο των
Ιμίων, να κτυπηθούν αμέσως όλα τα "λοκαρισμένα" τουρκικά πλοία και
ταυτόχρονα να σηκωθούν και να κτυπήσουν τα τουρκικά αεροδρόμια τα
μαχητικά μας εκείνη την στιγμή, μέσα στη νύχτα...
Ο πρωθυπουργός απέρριψε τις δύο πρώτες λύσεις και ζήτησε την
άμεση ανάληψη ενέργειας αποβίβασης καταδρομέων στη νησίδα για σύλληψη
των Τούρκων εντός 45 λεπτών. Αλλά όλα αυτά έπρεπε να γίνουν εντός δύο
ωρών.
Ο Α/ΓΕΕΘΑ δήλωσε ότι αυτό δεν μπορούσε να γίνει. Δεν είχε μέσα και άνδρες κοντά. Η Κάλυμνος στα 7 μίλια ήταν "πολύ μακριά".
Στις 05.02΄ π.μ. το ΓΕΝ διατάζει τη μη αποβίβαση των Ελλήνων βατραχανθρώπων.
Στις 05.04΄ π.μ. το ΓΕΝ διατάζει τη «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 να ειδοποιήσει το ελικόπτερο να επιστρέψει.
Στις 05.05΄ π.μ. η «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 αναφέρει ότι έχει απώλεια επικοινωνίας με το ελικόπτερο. Γνωστοποιεί ότι στην τελευταία επικοινωνία το ελικόπτερο ανέφερε κατάσταση έκτακτης ανάγκης («emergency») και βρισκόταν 1,5 μίλι βόρεια του σημείου ενδιαφέροντος.
Στις 05.05΄ π.μ. η «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 αναφέρει ότι έχει απώλεια επικοινωνίας με το ελικόπτερο. Γνωστοποιεί ότι στην τελευταία επικοινωνία το ελικόπτερο ανέφερε κατάσταση έκτακτης ανάγκης («emergency») και βρισκόταν 1,5 μίλι βόρεια του σημείου ενδιαφέροντος.
Στις 05.40΄ π.μ. επιτυγχάνεται συμφωνία απεμπλοκής με τη
διαμεσολάβηση του αμερικανικού παράγοντα και κοινή απόφαση για επαναφορά
στην προηγούμενη της κρίσης κατάσταση («status quo ante»). Συμφωνήθηκε η αποχώρηση του συνόλου των ναυτικών μονάδων και των δύο χωρών από την επίμαχη περιοχή.
Στις 05.58΄ π.μ. το ΓΕΝ διαβιβάζει οδηγίες προς τη φρεγάτα «ΝΑΒΑΡΙΝΟ»
F461 σε εφαρμογή των συμφωνηθέντων σε διπλωματικό επίπεδο. Δίδεται
εντολή η κανονιοφόρος «ΠΥΡΠΟΛΗΤΗΣ» P61 να απομακρυνθεί τελευταία από
την περιοχή αφού παραλάβει τους Έλληνες βατραχανθρώπους και τη σημαία/
Στις 06.10΄ π.μ. σημειώνεται η έναρξη απομάκρυνσης των ναυτικών
μονάδων από την περιοχή των Ιμίων. Η ελληνική πλευρά ισχυρίζεται ότι
αποσύρει τη σημαία «για να την προστατέψει από τη βεβήλωση», ενώ ο Ρίτσαρντ Χόλμπρουκ αναφέρει ότι η υποστολή αποτελεί μέρος της συμφωνίας απεμπλοκής.
Στις 07.12΄ π.μ. το ΓΕΝ ζητά από τον «ΠΥΡΠΟΛΗΤΗ» P61 να αρχίσει να
επιβιβάζει τους βατραχανθρώπους από την ανατολική Ίμια. Ζητά επίσης
επιβεβαίωση ότι οι τουρκικές ναυτικές μονάδες απομακρύνονται σταδιακά
από την περιοχή.
Περί τις 08.00΄ το πρωί στην περιοχή δυτικά της Ικαρίας, και
συγκεκριμένα από Ψαρά μέχρι δυτικά της Πάτμου, είχαν αναπτυχθεί οι
τουρκικές φρεγάτες «TURGUT REIS» F241 τύπου MEKO-200 Track I και
«AKDENIZ» F278 τύπου Knox και τα αντιτορπιλικά «YUCETEPE» D345 τύπου
FRAM και «PIYALE PASA» D350 τύπου FRAM εξοπλισμένο με κατευθυνόμενα
βλήματα επιφανείας-επιφανείας Harpoon. Όλα είχαν εξέλθει τις βραδινές
ώρες της 30ής Ιανουαρίου από τα Στενά του Ελλήσποντου.
Όλα αυτά ήταν υπόθεση τριών λεπτών από την υπέρτερη ελληνική ναυτική δύναμη...
Ποτέ δεν θα μάθουμε αν κτυπούσαμε τι θα γινόταν. Αλλά αν
τκυπούσαμε έπρεπε να προσβληθούν ταυτόχρονα και τα τουρκικά αεροδρόμια,
τουλάχιστον. Αν όχι και τα στοχοποιημένα τουρκικά στρατηγικά σημεία...
Σε διαορετική περίπτωση θα αφήναμε την υπέρτερη τουρκική
Αεροπορία λόγω της ύπαρξης των AIM-120A να κυριαρχήσει στις αερομαχίες
και των AGM-88B HARM να καταστρέψει το ελληνικό δίκτυο αεράμυνας. Όπλα
που εμείς δεν είχαμε.
Και αυτό θα πρέπει να το θυμούνται όλοι: Τα τουρκικά
αεροδρόμια, σε οποιαδήποτε περίπτωση πρέπει να είναι ο πρώτος στόχος
μας. ;Oλα τα 'άλλα έπονται...
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου