Γράφει ο ΣΠΙΝΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
kspin.gr@gmail.com
Ο Αλέξανδρος Γ΄ που η Ιστορία του έδωσε το προσωνύμιο «Μέγας», αποτελεί μια από τις πλέον γοητευτικές και συναρπαστικές προσωπικότητες της Ιστορίας. που όλοι την ξέρουμε αλλά λίγοι την γνωρίζουμε. Τι χαρακτηρισμό θα μπορούσαμε να δώσουμε σ’ αυτήν την προσωπικότητα που αποτελεί μοναδικό φαινόμενο στην παγκόσμια Ιστορία;;;.
Ο μεγάλος μας δάσκαλος, ο αείμνηστος Σαράντος Καργάκος, λακωνίζοντας και με δωρική λιτότητα, προσφυώς επισημαίνει ότι «αν θελήσεις να περιγράψεις και να χαρακτηρίσεις τον Αλέξανδρο, είναι σαν να θέλεις να κρατήσεις μέσα στα χέρια σου τον κεραυνό. Ο Αλέξανδρος ήταν ένα φυσικό φαινόμενο που γεννήθηκε από την συνάντηση μιας θύελλας και ενός τυφώνα. Και γεννήθηκε ένας κεραυνός. Θύελλα ήταν η μάνα του η Ολυμπιάδα και τυφώνας ο πατέρας του Φίλιππος».
Σαν κεραυνός είναι απερίγραπτος και ανεκδιήγητος. Απερίγραπτος γιατί δεν μπορούμε να τον περιγράψουμε και ανεκδιήγητος γιατί δεν μπορούμε να τον διηγηθούμε παρά μόνο σαν μια λαϊκή παράδοση που έζησε μέσα στους αιώνες στις παραδόσεις 80 λαών. Όχι μόνο λαών τους οποίους κατέκτησε αλλά λαούς που ποτέ δεν γνώρισε.
Η ΛΑΤΡΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ!!
Ο Αλέξανδρος ζει στην συνείδηση των λαών όλης της γης. Ήταν ένας οικουμενικός ήρωας. Σκεφθείτε μονάχα πόσοι βασιλείς αλλά και Άγιοι της Εκκλησίας Πάπες Πατριάρχες κτλ έχουν το όνομα Αλέξανδρος. Το όνομα Αλέξανδρος έχει γίνει πια παγκόσμια κληρονομιά.
Ο Αλέξανδρος είναι ο άνθρωπος που νίκησε τον χρόνο. Είναι και σήμερα παρόν. Θα είναι και αύριο. Θα είναι για πάντα.
Βιβλία αναρίθμητα έχουν γραφεί για τους μεγάλους στρατηγούς της Ιστορίας. Όμως μόνο για τον Αλέξανδρο έχει γίνει λόγος στις ιερές βίβλους των τριών μεγάλων μονοθεϊστικών θρησκειών. (Χριστιανισμός, Εβραϊσμός, Ισλαμισμός).
Με τρόπο προφητικό και ιστορικό στην Παλαιά Διαθήκη. Με μυθολογικό στο Κοράνι. Αλά και ο πρώτος Βούδας έφερε την μορφή του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Στην εβραϊκή λαϊκή παράδοση ήταν ο απεσταλμένος του Ιεχωβά.
Στο Ισλάμ ήταν ο ήρωας της Μωαμεθανικής πίστης.
Για τους Αιγυπτίους ήταν γιος του Άμμωνα Ρα άρα γιος Θεού.
Για τους λαούς της Μεσοποταμίας σαν βασιλιάς της Βαβυλώνας ήταν Θεός. Για τους Πέρσες ήταν ο ιερότερος αντιπρόσωπος του Ουρανού στην Γη. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που θα τον θεωρήσουν σκαπανέα του Χριστιανισμού. Αυτός θα ανοίξει τον δρόμο για να περάσει με όχημα την ελληνική γλώσσα το Ευαγγέλιο της Αγάπης. Σε μερικές Χριστιανικές εκκλησίες τον θεωρούσαν ως έναν από τους Αγίους του Χριστιανισμού.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΤΟΝ ΘΡΥΛΟ.
Μόνο ένας, ο Αλέξανδρος , έχει περάσει από τον χώρο της Ιστορίας στην περιοχή του Θρύλου. Τα επικά κατορθώματά του θα πλουτίσουν τις παραδόσεις των λαών που κατοικούν από τις παγωμένες ομιχλώδεις ακτές της Ισλανδίας μέχρι τα παρθένα δάση της Ινδονησίας και από τα υψίπεδα της Ανατολικής Αφρικής μέχρι τους πρόποδες των Ιμαλάϊων.
Ο Ελληνισμός του οφείλει πολλά. Χάρη στον Έλληνα Βασιλιά Αλέξανδρο Γ΄, απλώθηκε ο ελληνικός πολιτισμός και είναι έως σήμερα παρών κυρίαρχος στις Πέντε Ηπείρους.
Μόνο ένας Αλέξανδρος θα χαρακτηρισθεί Διογενής από τον ιερέα στην όαση Σιάουα. Τα πλήθη θα τον λατρέψουν σαν θεό. Ο Αλέξανδρος βέβαια δεν ήταν Θεός, σκεφτόταν όμως και έπραττε σαν Θεός και αυτά που έκανε υπερβαίνουν σε μέγεθος τα κατορθώματα που αποδίδονταν τότε στους θεούς του Ολύμπου.
Η ίδια η Σύγκλητος της Ρώμης τον ανεγνώρισε δέκατο τρίτο Θεό του Ολύμπου.
Στους Μεσαιωνικούς χρόνους ο Αλέξανδρος κυριάρχησε στα πνεύματα και τις τύχες των απλών ανθρώπων και ηγεμόνων,
Και η μαγεία του μύθου των άθλων και των έργων του, κυριάρχησε στην φαντασία τους, σε μια απίστευτη ποικιλία μορφών τέχνης και δημιουργίας. Τόση ήταν η επίδραση του μύθου στη λαϊκή φαντασία, που στις χώρες της Ανατολής προσαρμόσθηκε στην τοπική ιστορία και στις τοπικές παραδόσεις.
Στην Περσία αναγορεύτηκε ήρωας με το όνομα Σικαντάρ και τον φαντάσθηκαν ως αδυσώπητο τιμωρό στάλθηκε στην γη από τον ίδιο τον Θεό.
Για τους Σέρβους του Μεσαίωνα υπήρξε ήρωας βασιλέας τους και για τους Μουσουλμάνους ο πιστός προσκυνητής της Μέκκας
Για τους Ινδούς και τους Αφγανούς ήταν ημίθεος που τον παρουσίαζαν να κάθεται παραπλεύρως του Βούδα να επισκέπτεται τους προφήτες και τους ιερούς τόπους της Ινδίας και να συζητά με τους Βραχμανούς γυμνοσοφιστές.
Για άλλους υπήρξε Αιθίοπας ή Αιγύπτιος γιος του Άμμωνα Ρα ή ακαταμάχητος πολεμιστής που το παρίσταναν να μάχεται δίπλα σε κινέζους ήρωες.
ΠΩΣ ΤΟΝ ΦΑΝΤΑΣΘΗΚΑΝ ΣΤΟΝ ΜΕΣΑΙΩΝΑ!
Ατέλειωτες είναι οι παραστάσεις των κατορθωμάτων του που διασώθηκαν σε μεσαιωνικά μνημεία, έργα τέχνης και χειρόγραφα.
Η Μεσαιωνική φαντασία τον κατέταξε στους μεγαλύτερους βασιλιάδες και ήρωες του αρχαίου κόσμου, και οι Χριστιανοί τον μεταμόρφωσαν σε υπερασπιστή της χριστιανοσύνης, ενώ το μεσαιωνικό ελληνικό κράτος τον αναγόρευσε σε προστάτη του.
Ο Αλέξανδρος παρουσιάζεται έτσι να έχει περάσει τις Ηράκλειες Στήλες και τον απέραντο Ωκεανό, να έχει συναντήσει τους Αρχαίους Θεούς του Ολύμπου, να έχει αντιμετωπίσει με επιτυχία πρωτόγονες φυλές, μονόφθαλμους Κύκλωπες και ανθρωπομορφικά τέρατα. Ο Αλέξανδρος παρουσιάζεται ότι εξερεύνησε και καθυπόταξε έτσι ολόκληρη την γη και αφού τελείωσε με αυτήν, εξερεύνησε τον ίδιο τον ουρανό και τα βάθη της θάλασσας.
Είναι ο μοναδικός ήρωας που θεοποιήθηκε και αναλήφθηκε στους Ουρανούς. Υπάρχουν έργα τέχνης που παρουσιάζουν να ανυψώνεται ς στους Ουρανούς που σήμερα βρίσκονται στην βασιλική του Αγίου Μάρκου στην Βενετία, στον καθεδρικό ναό της Βασιλείας στην Ελβετία ακόμη και στην συλλογή του βαρόνου Βον Χουπς
ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΚΑΙ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ
Με την Αναγέννηση ο Αλέξανδρος ως ιστορικό πρόσωπο και ως μύθος άρχισε πάλι να κυριαρχεί στην φαντασία των ανθρώπων και στα καλλιτεχνικά τους επιτεύγματα. Η ζωή και το έργο του απετέλεσε ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης για ζωγράφους, γλύπτες, ποιητές και καλλιτέχνες.
Κατά την διάρκεια της Τουρκοκρατίας στην Ελλάδα τα κατορθώματα του Αλέξανδρου ενδυνάμωναν και σφυρηλατούσαν το εθνικό φρόνημα και βοηθούσαν θεμελιακά στο να κρατηθεί άσβεστη η φλόγα της επιθυμίας και της πάλης για την εθνική αποκατάσταση.
Ο Εθνομάρτυρας Ρήγας Φεραίος τύπωσε τη μορφή του Αλεξάνδρου και την κυκλοφόρησε το 1797 για να εξυπηρετήσει τους σκοπούς της «Μυστικής Εταιρείας» για την απελευθέρωση του Γένους.
Η αδελφή του Μεγαλέξανδρου μεταμορφώθηκε από την Λαϊκή φαντασία σε γοργόνα που διασχίζει ακατάπαυστα στις θάλασσες ρωτά τους ναυτικούς αν ο Αλέξανδρος ζει και ικανοποιείται μόνο με την απάντηση ότι «Ο Αλέξανδρος ζει και Βασιλεύει και τον κόσμο κυριεύει».
Η «Φυλλάδα του Μεγαλέξανδρου» είναι έργο που κυκλοφορούσε μετά τον 17ο αιώνα στην ελληνική δημοτική γλώσσα, ήταν ιδιαίτερα δημοφιλές λαϊκό ανάγνωσμα της Τουρκοκρατίας και περιείχε διηγήσεις και κατορθώματα του Μεγάλου Αλεξάνδρου συνδυασμένα με φανταστικούς άθλους και περιπέτειες.
ΣΤΑ ΝΕΟΤΕΡΑ ΧΡΟΝΙΑ
Στη συνείδηση του ελληνικού λαού από την αρχαία εποχή έως σήμερα, ο Αλέξανδρος πέρασε ως «αήττητος παις». Ήταν το σύμβολο του ακατάβλητου ήρωα. Και έτσι παρέμεινε ως τα νεώτερα χρόνια χάρη στο «Θίασο Σκιών».
Μετά την απελευθέρωση της Ελλάδος από τον τουρκικό ζυγό , ο Αλέξανδρος συνέχισε φυσικά να είναι απανταχού παρών στην νεοελληνική πνευματική και πολιτιστική πραγματικότητα.
Συνεχίζει και σήμερα να ασκεί μοναδική επίδραση στην νεοελληνική σκέψη, τέχνη και ζωή. Όπως συμβαίνει και σε ολόκληρο τον κόσμο. Όπου ο θαυμασμός και ο ενθουσιασμός για τον Μακεδόνα στρατηλάτη παραμένει πάντοτε επίκαιρος μοναδικός και αμείωτος.
Γι’αυτόν τον λόγο ο Κωνσταντίνος Παπαρηγόπουλος εύστοχα θα αναφωνήσει: «…Όθεν ευλόγως δυνάμεθα ειπείν ότι ουδέποτε από καταβολής κόσμου ο θάνατος ανθρώπου ενός συγκίνησε την όλην ανθρωπότητα όσον ο του Αλεξάνδρου θάνατος … κατορθώθη να επικρατήσει καθ’ άπασαν την Ανατολή η ελληνική γλώσσα ως γλώσσα της κυβέρνησης, του εμπορίου, ως όργανο όλων των ύψιστων και ευγενέστατων σχέσεων … ώστε μετά τρεις περίπου εκατονταετίες εκηρύχθη στην Ασία κατά πρώτον λόγον ο λόγος του Κυρίου, εύρε τους λαούς εκείνους προπαρασκευασμένος».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου