Το ΠΡΩΤΟ σου χρέος εχτελώντας τη θητεία σου στη ράτσα, είναι να νιώσεις μέσα σου όλους τους προγόνους. Το ΔΕΥΤΕΡΟ, να φωτίσεις την ορμή και να συνεχίσεις το έργο τους. Το ΤΡΙΤΟ σου χρέος, να παραδώσεις στο γιο σου τη μεγάλη εντολή να σε ξεπεράσει. Νίκος Καζαντζάκης «ΑΣΚΗΤΙΚΗ».

ΑΛΛΑΞΤΕ ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΦΘΑΡΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΛΥΕΤΗ ΑΣΚΗΣΗ ΤΗΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ ΚΑΙ ΕΧΟΥΝ ΜΕ ΔΙΑΦΟΡΟΥΣ ΤΡΟΠΟΥΣ ΠΛΟΥΤΙΣΕΙ ΑΠΟ ΑΥΤΗΝ ΕΙΤΕ ΑΥΤΟΙ ΛΕΓΟΝΤΑΙ ΝΟΜΑΡΧΕΣ ΑΝΤΙΝΟΜΑΡΧΕΣ ΔΗΜΑΡΧΟΙ Η ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ ΑΛΛΟ.
ΤΕΡΜΑ ΣΤΑ ΤΕΡΠΙΤΙΑ ΑΥΤΩΝ ΠΟΥ ΤΟ ΠΑΙΖΟΥΝ ΑΝΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΤΟΙ ΚΑΙ ΑΛΑΖΟΝΙΚΟΙ ΚΕΝΟΔΟΞΟΙ ΚΑΙΣΑΡΙΣΚΟΙ ΚΑΙ ΥΠΟΣΧΟΝΤΑΙ ΠΡΟΟΔΟ ΕΝΩ ΤΟΣΕΣ ΤΕΤΡΑΕΤΙΕΣ ΕΦΕΡΑΝ ΚΥΡΙΩΣ ΤΗΝ ΠΡΟΟΔΟ ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΤΣΕΠΗ ΤΟΥΣ.

Τρίτη 6 Αυγούστου 2024

ΟΙ ΓΑΛΛΟΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΑΝ ΤΗΝ ΝΙΚΗ ΤΗΣ ΣΑΜΟΘΡΑΚΗΣ ΩΣ ΔΙΚΗ ΤΟΥΣ

 

  ΓΡΑΦΕΙ Ο ΣΠΙΝΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ

Kspin.gr@gmail.com

 Την Παρασκευή 26 Ιουλίου 2024 όσοι αντέξαμε και είδαμε μέχρι τέλους  το αποκρουστικό και προσβλητικό έκτρωμα της τελετής έναρξης των 33ων Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι που ξεσήκωσε θύελλα διαμαρτυριών παγκοσμίως, οι Γάλλοι εκτός των άλλων έκαναν και μία  μεγάλη απρέπεια εις βάρος της Ελλάδος. Παρουσίασαν το Γαλλικό Ινστιτούτο Αρχαιοκαπηλίας και κλεπταποδοχής (οι Γάλλοι το ονομάζουν Μουσείο του Λούβρου), όπου «φιλοξενείται» το κλαπέν από την Σαμοθράκη περιώνυμο άγαλμα «Νίκη της Σαμοθράκης».

Σύμφωνα με την εκπομπή  «Μηχανή του Χρόνου», στις 15 Απριλίου του 1865 η αρχαιολογική αποστολή του Γάλλου

υποπρόξενου Καρόλου Σαμπουαζό έκανε ανασκαφές στα βόρεια της Σαμοθράκης, όταν κάποια στιγμή ακούστηκε από έναν Έλληνα εργάτη η φράση: «Κύριε, εύραμεν μια γυναίκα»! Είχε μπροστά του τα πόδια και τον κορμό της Νίκης. Ο Σαμπουαζό επικοινώνησε αμέσως με τον πρέσβη της πατρίδας του στην Κωνσταντινούπολη κι εκείνος φρόντισε η Τουρκία (στην οποία άνηκε τότε η Σαμοθράκη) να δώσει έγκριση για να αποπλεύσει γαλλικό πολεμικό πλοίο και να φορτώσει το γλυπτό και να το μεταφέρει στη Γαλλία.

Η συνολική εικόνα της Νίκης της Σαμοθράκης είναι συγκλονιστική. Το πρόταγμα του ενός ποδιού που δείχνει την ορμή, η κίνηση των τεράστιων φτερών, οι πτυχώσεις του φορέματος κι η αίσθηση ότι η Νίκη πατά φευγαλέα στην πλώρη γιατί μόλις έχει «προσγειωθεί» καθιστούν τη σύνθεση ένα προϊόν καλλιτεχνικής κι αισθητικής ιδιοφυΐας.

Άραγε, υπάρχει άνθρωπος που θα δει έστω και σε φωτογραφία αυτό το υπέροχο γλυπτό και δεν θα το θαυμάσει;;;

 Οι κολοσσιαίες διαστάσεις του, οι λεπτομερείς πτυχώσεις στο ένδυμά, αλλά και αυτή η αίσθηση της κίνησης που προσδίδεται από τον γλύπτη δεν μπορεί παρά να καθηλώσει τον θεατή. Το άγαλμα αυτό αποτελεί δείγμα σπουδαίας αρχαιοελληνικής  τέχνης και χρονολογείται γύρω στο 200-190 π.Χ..

Ο καλλιτέχνης που το δημιούργησε χρησιμοποίησε παριανό μάρμαρο έχει ύψος 3,28 μ. (με τα φτερά) και 5,58 μ. με τη μαρμάρινη πλώρη πλοίου πάνω στην οποία είναι τοποθετημένο σήμερα.

Το γλυπτό της φτερωτής Νίκης αποτελεί σύμβολο της ελευθερίας διαχρονικά, αφού μετά το πέρας του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου το 1945, έγινε σήμα κατατεθέν της τέχνης, ακόμη και της λαϊκής κουλτούρας και γι’ αυτό ο παραλληλισμός της Νίκης της Σαμοθράκης με την ελευθερία  είναι ο λόγος που ακόμη και σήμερα όλες οι ηλικιακές ομάδες έχουν δει ή έστω έχουν ακούσει για αυτό το σπουδαίο άγαλμα.

 

ΠΗΓΕΣ:

Η Νίκη της Σαμοθράκης  ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΔΗΜΟΣ ΣΑΜΟΘΡΑΚΗΣ

Αυτή είναι η ιστορία της «Νίκης της Σαμοθράκης» που κατέληξε στο Λούβρο Συντάκτης: Σοφία Ρηγοπούλου Επιμέλεια κειμένου: Μαρία Κουτσουρά

Αφιέρωμα της εφημερίδας «Καθημερινή» στη Σαμοθράκη, 4/9/1994, με τη συνεργασία ιστορικών και αρχαιολόγων

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου