Ενα χώμα για πηλό και για... τσιμέντο
Αυτή η λίμνη του Πανάκτου, σε μια έκταση μεταξύ Αττικής και Βοιωτίας που
σήμερα εκμεταλλεύεται ο όμιλος Τιτάν, αποτέλεσε πηγή αργίλου για το
μαύρο υάλωμα των αττικών αγγείων.
Ειδικά η άργιλος της βαφής έπρεπε να είναι μια ιλλιτική άργιλος, πλούσια
σε οξείδια του σιδήρου, με χαμηλό ασβέστιο και χωρίς οργανικά υλικά ή
μαρμαρυγία. Λαμβάνοντας υπόψη τα χαρακτηριστικά αυτά η ερευνήτρια
προσπάθησε να εντοπίσει στην Αττική κοιτάσματα με κοκκινοχώματα από τα
οποία θα μπορούσε να προέρχεται: ένας «υποψήφιος» εντοπίστηκε σε μια
λίμνη στο οροπέδιο του Πανάκτου, μεταξύ Αττικής και Βοιωτίας, σε μια
έκταση που σήμερα εκμεταλλεύεται η τσιμεντοβιομηχανία Τιτάν. Για να
πιστοποιηθεί ωστόσο η προέλευση της αργίλου από ένα συγκεκριμένο μέρος
πρέπει να γίνει σύγκριση ιχνοστοιχείων σε αρχαία και σύγχρονα δείγματα -
κάτι το οποίο με τις υπάρχουσες τεχνικές δεν φαινόταν μέχρι πρότινος
εφικτό.
Σε μια πρόσφατη συνεργασία με τους ερευνητές του εργαστηρίου του
επιταχυντή ATOMKI-HAS της Ουγγαρίας οι κυρίες Αλούπη και Αρτεμη Χαβιαρά,
η οποία κάνει τη διδακτορική διατριβή της στη «Θέτις» στο πλαίσιο του
ευρωπαϊκού προγράμματος Marie-Curie NARNIA, κατόρθωσαν να προχωρήσουν σε
μια πρώτη ανάλυση δειγμάτων όχι μόνο από το Πάνακτο, αλλά και από την
Ανατολική Αττική, το Μαρκόπουλο, το Κορωπί και άλλες γύρω περιοχές.
«Μόλις πρόσφατα βγήκαν τα πρώτα αποτελέσματα» λέει η ειδικός. «Εχουμε
αναλύσει 45 δείγματα, αρχαία και νέα, και βλέπουμε πώς αυτά
ομαδοποιούνται. Δείχνουν ότι υπάρχουν παραπάνω από μία τοποθεσίες που
μας δίνουν καλής ποιότητας υάλωμα, το οποίο είναι συγκρίσιμο με τα
αρχαία ως προς τα ιχνοστοιχεία, και τώρα είμαστε στο στάδιο που πρέπει
να αυξήσουμε τη στατιστική μας».
Συνθέτοντας αυτές τις πληροφορίες, σε συνδυασμό και με άλλες έρευνες
(μια εγκατάσταση πιθανώς παραγωγής αργιλόμαζας που έχει ανασκαφεί στον
Αγιο Κοσμά από τη Β' ΕΠΚΑ πιστεύεται π.χ. ότι μάλλον τροφοδοτούσε τους
κεραμείς από τη Μυκηναϊκή εποχή για να φτιάξουν μεγάλα αγγεία σε σχήμα
«μπανιέρας» που διετίθεντο στον Αργοσαρωνικό), ίσως σε λίγο να έχουμε
στα χέρια μας έναν πολύτιμο για τους αρχαιολόγους και για όσους
ασχολούνται με την πιστοποίηση της αυθεντικότητας «χάρτη του πηλού» της
αρχαίας Αττικής. Ενός πηλού ο οποίος δεν έπαιξε καθοριστικό ρόλο μόνο
στη βαφή, αλλά και στο σώμα και στον συνδυασμό τους. Γιατί όπως μας λέει
η κυρία Αλούπη, οι απόπειρες αγγείων με σώμα από πηλό από άλλες
περιοχές (π.χ. την Κόρινθο) τις περισσότερες φορές δεν δίνουν το
κατάλληλο «υπόστρωμα»: η βαφή δεν εφαρμόζει καλά σε αυτά και
ξεφλουδίζει.
Από το Ιράκ ως τη Γερμανία
Ανάλογα προβλήματα φαίνεται ότι αντιμετώπιζαν και οι σύγχρονοί τους
τεχνίτες - ή καλλιτέχνες; - όταν προσπαθούσαν να μιμηθούν τα αγγεία των
αθηναίων κεραμέων. Το εγχείρημα - το οποίο ουδέποτε πέτυχε - δεν
αποτελούσε μόνο ζήτημα γοήτρου αλλά και μεγάλου εμπορικού κέρδους. Με
τον ερυθρόμορφο ρυθμό οι Αθηναίοι εισήγαγαν όπως μας λέει ο Δημήτρης
Παλαιοθόδωρος, επίκουρος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας στο
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, μια καινοτομία η οποία τους χάρισε την απόλυτη
κυριαρχία στις αγορές του εξωτερικού και ιδιαίτερα στις πλούσιες αγορές
της Ιταλίας. «Ο ερυθρόμορφος ρυθμός φαίνεται να είχε μεγάλη επιτυχία σε
όλες τις αγορές όπου δραστηριοποιήθηκε το εμπόριό του εκτός από αυτές
της Ελλάδας, όπου οι πελάτες φαίνεται ότι ήταν πιο συντηρητικοί και για
μεγάλο χρονικό διάστημα συνέχισαν να προτιμούν τον μελανόμορφο»
αναφέρει.
Οι πληροφορίες που υπάρχουν σχετικά με το εμπόριο αυτό καθαυτό είναι
περιορισμένες, όμως οι αρχαιολόγοι εικάζουν ότι στο εξωτερικό οι έμποροι
θα πρέπει πολλές φορές να πουλούσαν τα περιζήτητα αγγεία πολύ πιο
ακριβά από ό,τι τα αγόραζαν - πρακτική που άλλωστε συνεχίζεται ως τις
μέρες μας. Μέχρι πού έφθανε η «γοητεία» τους; «Εχουν βρεθεί από το Ιράκ
ως τη Γερμανία» λέει ο κ. Παλαιοθόδωρος. «Εχουν βρεθεί στη Βαγδάτη, στη
Σαξονία, στη Γεωργία, στον Εύξεινο Πόντο, ως το Σουδάν. Οπου υπήρχαν
διαδρομές, δηλαδή σε όλη τη Μεσόγειο και σε μεγάλο μέρος της ενδοχώρας
της Μεσογείου. Και είναι χαρακτηριστικό ότι όταν η Αθήνα ήταν σε πόλεμο,
ας πούμε με την Περσική Αυτοκρατορία, οι εχθροί της συνέχιζαν να
αγοράζουν τα αγγεία της».
Σήμερα φυσικά δεν μπορεί να μιλάει κανείς για αγοραστές, όμως οι
θαυμαστές των ελληνικών αγγείων έχουν εξαπλωθεί σε όλη την υφήλιο, κάτι
το οποίο η κυρία Αλούπη θεωρεί απολύτως δικαιολογημένο. «Δεν υπάρχει
αμφιβολία ότι τα αττικά αγγεία κατέχουν μια ιδιαίτερη θέση στην ιστορία
της "κεραμικής τέχνης"» λέει. «Αν μπορούσαμε να βγούμε τελείως έξω από
την Ιστορία, την αρχαιολογία, από το γεγονός ότι είμαστε Ελληνες, ότι
έχει πήξει το μάτι μας να τα βλέπουμε σε όλα τα μουσεία, στα βιβλία,
στην τουριστική αγορά, αν βγαίναμε τελείως έξω και ήμασταν ας πούμε
Γιαπωνέζοι και τα βλέπαμε για πρώτη φορά, δεν θα λέγαμε "Μα τι
καταπληκτικά κόμικ είναι αυτά!";».
Αρχαίο πυρέξ υψηλής τεχνολογίας
Η εξαιρετική ποιότητα των αττικών αγγείων, όπως και τα άλλα σπουδαία
δείγματα κεραμικής που προηγήθηκαν, οφείλεται για τον Βασίλη Κυλίκογλου,
ερευνητή Α' στο Ινστιτούτο Επιστήμης Υλικών του ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος, σε
μια μακρά παράδοση που μεταδιδόταν επί χιλιετίες και βελτιωνόταν από
γενιά σε γενιά. Στο εργαστήριό του ο ερευνητής μελετά τα αρχαία κεραμικά
από την άποψη των θερμικών και μηχανικών ιδιοτήτων τους. Στόχος, μεταξύ
άλλων, η ανάπτυξη νέων δομικών υλικών. «Εξετάζουμε τις διάφορες
συνταγές που χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι για να κατασκευάσουν κεραμικά
ανάλογα με τη χρήση στην οποία θα τα υπέβαλλαν» λέει. «Οι κυριότερες
χρήσεις έντονης καταπόνησης ενός κεραμικού είναι είτε όταν
χρησιμοποιείται ως μεταφορικό αγγείο, όπως είναι οι αμφορείς, είτε σε
διαδικασίες που έχουν να κάνουν με τη φωτιά - δηλαδή μεταλλουργία,
όπτηση και προετοιμασία φαγητού».
Οι αρχαίοι κεραμείς χρησιμοποιούσαν διαφορετικές αργίλους ανάλογα με τη
χρήση για την οποία προοριζόταν το αγγείο και τις εμπλούτιζαν
καταλλήλως. «Εβαζαν μέσα στον πηλό εγκλείσματα σε ποσότητα και μέγεθος
που καθιστούσαν τα κεραμικά κατάλληλα για τη χρήση που ήθελαν». Για να
επιτύχουν αμφορείς που ήταν ανθεκτικοί στις προσκρούσεις και δεν έσπαζαν
εύκολα κατά τη μεταφορά των προϊόντων, π.χ. με τα πλοία,
χρησιμοποιούσαν άμμο. «Ετσι» λέει ο κ. Κυλίκογλου «υξάνεται η
ανθεκτικότητα, ακόμη και αν χτυπηθούν μπορεί να δημιουργηθεί μια μικρή
ρωγμή, αλλά αυτή η ρωγμή δεν θα διαδοθεί, όπως στο γυαλί». Η αντοχή στη
φωτιά, σε κεραμικά που θα χρησιμοποιούνταν για τη μαγειρική ή για τη
χύτευση μετάλλων, απαιτούσε πιο «μελετημένη» τεχνική.
Κατ' αρχήν, ανάλογα με το αν ήθελαν το κεραμικό να «ανεβάζει» τη
θερμοκρασία γρήγορα ή να την «κρατάει» (και να σιγοψήνει, ας πούμε, αν
ήταν μια χύτρα), χρησιμοποιούσαν άργιλο που περιείχε ασβέστιο. Για να
δώσουν μεγαλύτερη πυραντοχή πρόσθεταν στον πηλό εγκλείσματα από χαλαζία,
αστρίους ή φυλλίτες. «Τα τελευταία εγκλείσματα ήταν πεπλατυσμένα»
διευκρινίζει ο ειδικός. «Αυτά τα πεπλατυσμένα σαν φύλλα εγκλείσματα αν
τα πλάσει ο κεραμέας προσανατολίζονται παράλληλα με τα τοιχώματα και
έτσι δρουν ως θερμομόνωση. Επαιρνε λίγο παραπάνω η χύτρα να ζεσταθεί,
όμως διατηρούσε τη θερμοκρασία της για πάρα πολύ χρόνο».
Στο ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος οι διαπιστώσεις αυτές δεν περιορίζονται απλώς σε
μια καλή γνώση του παρελθόντος, αλλά «περνούν» και στο μέλλον, αφού
χρησιμοποιούνται ως βάση για την ανάπτυξη νέων υλικών «Μια εφαρμογή,
έχουμε και ένα πρόγραμμα γι' αυτό, είναι ότι προσπαθούμε να
δημιουργήσουμε κονιάματα» εξηγεί ο κ. Κυλίκογλου. «Εγκλείουμε μέσα
θραύσματα κεραμικών τα οποία όμως δεν είναι τυχαία, δεν παίρνουμε δηλαδή
οποιοδήποτε κεραμικό - αν πάρει κάποιος π.χ. τούβλα και τα σπάσει δεν
θα έχει το ίδιο αποτέλεσμα. Γνωρίζοντας από την αρχαία τεχνολογία σε
ποια θερμοκρασία το κεραμικό έχει τις καλύτερες ιδιότητες, προσδίδουμε
στα κονιάματα αυτά καλύτερες αντοχές κατά το πήξιμο, γιατί
δημιουργούνται υδραυλικές φάσεις ανάμεσα στο κεραμικό και στον ασβέστη,
αλλά και καλύτερες θερμομονωτικές ιδιότητες».
Τα «καλά» σερβίτσια
Αναθηματικός πίνακας από τα Πεντεσκούφια της Κορίνθου: η δουλειά του
«ψήστη» ήταν πολύ σημαντική για την τελική ποιότητα του αγγείου.
Αν σήμερα τα «ντιζάιν» σκεύη σας φέρουν την υπογραφή του οίκου Alessi
και τα σερβίτσια σας αυτή του Versace ή του Armani, κάποτε τα πράγματα
λειτουργούσαν αντίστροφα: οι αρχαίοι κάτοικοι της Ιταλίας, και
περισσότερο από όλους οι Ετρούσκοι, δεν διανοούντο «καλό» συμπόσιο χωρίς
τα απαραίτητα ερυθρόμορφα αττικά αγγεία. «Ηταν τα δικά μας αντίστοιχα
σκεύη πολυτελείας» λέει μιλώντας στο «Βήμα» ο Μιχάλης Τιβέριος,
ακαδημαϊκός και καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας στο Αριστοτέλειο
Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. «Είχαν τα καθημερινά σερβίτσια και είχαν και
τα σερβίτσια για τις επίσημες εκδηλώσεις του σπιτιού - π.χ. για ένα
συμπόσιο. Δεν είναι τυχαίο ότι τα περισσότερα σχήματα που εξάγονταν
σχετίζονται με το συμπόσιο ως προς τη χρήση τους».
Πέρα από τα συμπόσια, τα αττικά αγγεία πολυτελείας αποτελούσαν επίσης
πρώτης τάξεως αναθήματα σε ιερά αλλά και φόρο τιμής για τους νεκρούς.
«Τα έβαζαν στους τάφους των αγαπημένων τους προσώπων αφού πίστευαν ότι η
ζωή συνεχίζεται και επομένως θα τους ήταν χρήσιμα στον άλλο κόσμο»
εξηγεί ο ακαδημαϊκός. Οπως διευκρινίζει, τα περισσότερα αγγεία που έχουν
βρεθεί σε τάφους είναι μεταχειρισμένα. «Φέρουν σαφή ίχνη χρήσης που
σημαίνει ότι τα χρησιμοποιούσε εν ζωή ο νεκρός - ή οι οικείοι του - και
όταν πέθανε τα έβαλαν στον τάφο. Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις που
αγγεία ολοκαίνουργια - "τσίλικα" ας μου επιτραπεί η έκφραση - πήγανε
κατ' ευθείαν στον τάφο, ως κτέρισμα. Πιθανόν να πρόκειται για
περιπτώσεις κατά τις οποίες οι συγγενείς του νεκρού συνέβαινε να μην
διέθεταν κατά τη στιγμή του θανάτου του αγγεία πολυτελείας. Ετσι του
αγόραζαν καινούργια».
Τα αττικά ερυθρόμορφα αγγεία κυριάρχησαν στις διεθνείς αγορές από τις
τελευταίες δεκαετίες του 6ου ως τα τέλη του 4ου αιώνα π.Χ.. Ωστόσο οι
Αθηναίοι κεραμείς σε πολύ λίγες περιπτώσεις κέρδισαν χρήμα και κοινωνική
αναγνώριση. «Το επάγγελμα του κεραμέα δεν ήταν ποτέ προσοδοφόρο» μας
λέει ο κ. Τιβέριος. «Αν έχετε διαβάσει συνεντεύξεις παλιών σιφνίων
τσουκαλάδων, πολλοί λένε ότι καμία κοπέλα του νησιού δεν ήθελε να τους
παντρευτεί. Ε, κάτι τέτοιο συνέβαινε συνήθως και στην αρχαιότητα».
Οι κεραμείς της Αττικής που δεν ήταν δούλοι ή μέτοικοι αλλά Αθηναίοι
πολίτες μάλλον ανήκαν, τις περισσότερες φορές, στις χαμηλότερες
κοινωνικές τάξεις των θητών και των ζευγιτών. «Η κακή εικόνα του
επαγγέλματος του κεραμέα φαίνεται ότι δεν ίσχυε για την Αθήνα στα τέλη
του 6ου και στις αρχές του 5ου αιώνα π.Χ.. Είναι η εποχή που αθηναίοι
κεραμείς προσφέρουν πανάκριβα αναθήματα επάνω στην Ακρόπολη» προσθέτει ο
καθηγητής. «Τα χρόνια αυτά πρέπει να μοσχοπουλούσαν τα προϊόντα τους
στους Ετρούσκους. Είναι η μόνη περίοδος όπου φαίνεται ότι απέκτησαν όχι
μόνο χρήμα αλλά και κοινωνική αναγνώριση αφού εκτός των άλλων
συναναστρέφονταν και γνωστά πρόσωπα της αθηναϊκής κοινωνίας όπως ο
γνωστός στρατηγός Λέαγρος».
Από τον Wedgwood στο Calgon
Ο μεγάλος άγγλος κεραμέας Τζοσάια Γουέτζγουντ - ιδρυτής του γνωστού
οίκου πορσελάνης - ήταν από τους πρώτους που μελέτησαν και προσπάθησαν
να αναπαραγάγουν τα αττικά αγγεία. Παρά τις ενδελεχείς προσπάθειές του ο
Γουέτζγουντ τελικά δεν το πέτυχε. Αντ' αυτού παρήγαγε τους λεγόμενους
«black basalts», σήμερα αγγεία συλλεκτικά και πανάκριβα που αποτελούν
σήμα κατατεθέν του οίκου Wedgwood.
Ο αμερικανός χημικός Τζόζεφ Νομπλ από την πλευρά του πρότεινε στη
δεκαετία του 1960 μια συνταγή παραγωγής μαύρου υαλώματος με… Calgon, η
οποία κυριάρχησε επί τρεις και πλέον δεκαετίες, ιδιαίτερα στον αγγλόφωνο
κόσμο. Κατά καιρούς διάφοροι - κυρίως αρχαιολόγοι και κεραμείς - έχουν
υποστηρίξει ότι για να φτιάξουν τη βαφή τους οι αθηναίοι κεραμείς
πρόσθεταν διάφορα «εξωτικά» υλικά - από στάχτη φυτών και τριμμένα κόκαλα
ως ούρα ή αίμα ζώων. Η κυρία Αλούπη απορρίπτει όλες αυτές τις συνταγές,
αφού τις δοκίμασε σχολαστικά κατά τη διάρκεια της διατριβής της στο
ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος περίπου πριν από 20 χρόνια. Οι περισσότερες - όπως του
Νομπλ - δεν δίνουν αποτέλεσμα όμοιας σύστασης με το πρωτότυπο ενώ όσες
επιτυγχάνουν κάτι σχετικά κοντινό απαιτούν καλά ελεγμένες εργαστηριακές
συνθήκες. «Μου είναι δύσκολο να φανταστώ ότι δίπλα σε κάθε αρχαίο
εργαστήριο κεραμικής υπήρχε και ένα μικρό χημείο» λέει. Η μόνη τεχνική
που ως τώρα φαίνεται να επιτυγχάνει πανομοιότυπο αποτέλεσμα ως προς τη
σύσταση και την ποιότητα είναι η χρήση βαφής απλώς και μόνο με νερό και
άργιλο σωστά επιλεγμένη από συγκεκριμένα σημεία της Αττικής. «Και αυτός
είναι ο μόνος τρόπος για να εξηγήσουμε γιατί το υλικό έχει πάντα σταθερή
χημική σύσταση» τονίζει η ερευνήτρια. «Η σταθερή σύσταση του τελικού
προϊόντoς ισοδυναμεί με σταθερή χρήση πρώτων υλών και σχολαστική και
ακριβή διαδικασία επεξεργασίας τους. Και ποιος μπορεί να το κάνει αυτό
καλύτερα από την ίδια τη φύση;»
Το ΠΡΩΤΟ σου χρέος εχτελώντας τη θητεία σου στη ράτσα, είναι να νιώσεις μέσα σου όλους τους προγόνους. Το ΔΕΥΤΕΡΟ, να φωτίσεις την ορμή και να συνεχίσεις το έργο τους. Το ΤΡΙΤΟ σου χρέος, να παραδώσεις στο γιο σου τη μεγάλη εντολή να σε ξεπεράσει. Νίκος Καζαντζάκης «ΑΣΚΗΤΙΚΗ».
ΑΛΛΑΞΤΕ ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΦΘΑΡΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΛΥΕΤΗ ΑΣΚΗΣΗ ΤΗΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ ΚΑΙ ΕΧΟΥΝ ΜΕ ΔΙΑΦΟΡΟΥΣ ΤΡΟΠΟΥΣ ΠΛΟΥΤΙΣΕΙ ΑΠΟ ΑΥΤΗΝ ΕΙΤΕ ΑΥΤΟΙ ΛΕΓΟΝΤΑΙ ΝΟΜΑΡΧΕΣ ΑΝΤΙΝΟΜΑΡΧΕΣ ΔΗΜΑΡΧΟΙ Η ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ ΑΛΛΟ.
ΤΕΡΜΑ ΣΤΑ ΤΕΡΠΙΤΙΑ ΑΥΤΩΝ ΠΟΥ ΤΟ ΠΑΙΖΟΥΝ ΑΝΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΤΟΙ ΚΑΙ ΑΛΑΖΟΝΙΚΟΙ ΚΕΝΟΔΟΞΟΙ ΚΑΙΣΑΡΙΣΚΟΙ ΚΑΙ ΥΠΟΣΧΟΝΤΑΙ ΠΡΟΟΔΟ ΕΝΩ ΤΟΣΕΣ ΤΕΤΡΑΕΤΙΕΣ ΕΦΕΡΑΝ ΚΥΡΙΩΣ ΤΗΝ ΠΡΟΟΔΟ ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΤΣΕΠΗ ΤΟΥΣ.
ΤΕΡΜΑ ΣΤΑ ΤΕΡΠΙΤΙΑ ΑΥΤΩΝ ΠΟΥ ΤΟ ΠΑΙΖΟΥΝ ΑΝΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΤΟΙ ΚΑΙ ΑΛΑΖΟΝΙΚΟΙ ΚΕΝΟΔΟΞΟΙ ΚΑΙΣΑΡΙΣΚΟΙ ΚΑΙ ΥΠΟΣΧΟΝΤΑΙ ΠΡΟΟΔΟ ΕΝΩ ΤΟΣΕΣ ΤΕΤΡΑΕΤΙΕΣ ΕΦΕΡΑΝ ΚΥΡΙΩΣ ΤΗΝ ΠΡΟΟΔΟ ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΤΣΕΠΗ ΤΟΥΣ.
Τετάρτη 5 Δεκεμβρίου 2012
Το «νανο-χώμα» των αρχαίων Ελλήνων Ν2
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου