Το ΠΡΩΤΟ σου χρέος εχτελώντας τη θητεία σου στη ράτσα, είναι να νιώσεις μέσα σου όλους τους προγόνους. Το ΔΕΥΤΕΡΟ, να φωτίσεις την ορμή και να συνεχίσεις το έργο τους. Το ΤΡΙΤΟ σου χρέος, να παραδώσεις στο γιο σου τη μεγάλη εντολή να σε ξεπεράσει. Νίκος Καζαντζάκης «ΑΣΚΗΤΙΚΗ».

ΑΛΛΑΞΤΕ ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΦΘΑΡΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΛΥΕΤΗ ΑΣΚΗΣΗ ΤΗΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ ΚΑΙ ΕΧΟΥΝ ΜΕ ΔΙΑΦΟΡΟΥΣ ΤΡΟΠΟΥΣ ΠΛΟΥΤΙΣΕΙ ΑΠΟ ΑΥΤΗΝ ΕΙΤΕ ΑΥΤΟΙ ΛΕΓΟΝΤΑΙ ΝΟΜΑΡΧΕΣ ΑΝΤΙΝΟΜΑΡΧΕΣ ΔΗΜΑΡΧΟΙ Η ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ ΑΛΛΟ.
ΤΕΡΜΑ ΣΤΑ ΤΕΡΠΙΤΙΑ ΑΥΤΩΝ ΠΟΥ ΤΟ ΠΑΙΖΟΥΝ ΑΝΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΤΟΙ ΚΑΙ ΑΛΑΖΟΝΙΚΟΙ ΚΕΝΟΔΟΞΟΙ ΚΑΙΣΑΡΙΣΚΟΙ ΚΑΙ ΥΠΟΣΧΟΝΤΑΙ ΠΡΟΟΔΟ ΕΝΩ ΤΟΣΕΣ ΤΕΤΡΑΕΤΙΕΣ ΕΦΕΡΑΝ ΚΥΡΙΩΣ ΤΗΝ ΠΡΟΟΔΟ ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΤΣΕΠΗ ΤΟΥΣ.

Τετάρτη 2 Μαΐου 2018

Μονόδρομος η απόσυρση του νομοσχεδίου για τις δομές της εκπαίδευσης


Γράφει ο
Βασίλειος Παληγιάννης
Η Κυβέρνηση πιστή στις μνημονιακές υποχρεώσεις της παρουσίασε σχέδιο νόμου με τίτλο: «Αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις».
Ένα νομοσχέδιο γενικό, προβληματικό, πρόχειρο, αντιφατικό, γραφειοκρατικό, συγκεντρωτικό και αναποτελεσματικό.
Ένα νομοσχέδιο, που πιστοποιεί για άλλη μια φορά την έλλειψη προγραμματισμού, υπεύθυνης και σοβαρής εκπαιδευτικής πολιτικής κι επιβεβαιώνει την κατ’ εξοχήν αξιακή και παιδευτική κρίση.
Ένα νομοσχέδιο που αν τεθεί σε εφαρμογή, θα οδηγήσει σε κατάρρευση ό,τι έχει απομείνει όρθιο στην εκπαίδευση.
Ένα νομοσχέδιο που πιστοποιεί τη βούληση της κυβέρνησης για ένα συγκεντρωτικό και απόλυτα κομματικά ελεγχόμενα σύστημα διοίκησης της εκπαίδευσης.
Συγκεκριμένα:

Α. Αποδυναμώνονται, ενοποιούνται, συγχωνεύονται και καταργούνται υφιστάμενες παιδαγωγικές υποστηρικτικές  δομές εποπτείας ,υποστήριξης, επιμόρφωσης των σχολικών μονάδων και του εκπαιδευτικού έργου (Σχολικοί Σύμβουλοι, ΚΕΔΔΥ, ΠΕΚ κ.ά.), και εισάγονται στη θέση τους  συγκεντρωτικές, υδροκεφαλικές, απρόσωπες υπερδομές, μακριά  από τις σχολικές μονάδες. Οι Σύλλογοι Διδασκόντων  και οι εκπαιδευτικοί αφήνονται στη μοίρα τους, να «αυτορρυθμίζονται», εκτεθειμένοι σε εσωτερικές και εξωτερικές αντιπαραθέσεις, χωρίς άμεση παιδαγωγική και επιστημονική υποστήριξη, χωρίς διαμεσολάβηση στις περιπτώσεις διαχείρισης κρίσεων, οι οποίες θα έχουν με βεβαιότητα απρόβλεπτες παιδαγωγικές και διοικητικές προεκτάσεις.
  • Ο «Δασκαλογέννητος» θεσμός του Σχολικού Συμβούλου, που εισήχθηκε στην εκπαίδευση με το Ν.1304/1982 (με πρόταση της ΔΟΕ) καταργείται, αντί να στηριχθεί και να βελτιωθεί και αντικαθίσταται από τα ΠΕ.ΚΕ.Σ. Μια συγκεντρωτική και υδροκέφαλη υπερδομή μακριά από τις σχολικές μονάδες, μακριά από τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τους γονείς, που  εκ των πραγμάτων θα αδυνατεί να ανταπεξέλθει στον όγκο των αρμοδιοτήτων. Πώς θα υπάρξει η στοιχειώδης στήριξη στις σχολικές μονάδες ως προς το διδακτικό και επιστημονικό επίπεδο από στελέχη που θα είναι συγκεντρωμένα στις έδρες των Περιφερειακών Δ/νσεων κι άρα μακριά από το σχολείο; Πώς ένα στέλεχος που βρίσκεται στη Λάρισα θα μπορεί να στηρίξει τους εκπαιδευτικούς σε σχολείο της Σκοπέλου; Ο θεσμός του Σχολικού Συμβούλου κι ανεξάρτητα από τα υπαρκτά προβλήματά του, βρίσκονταν σε άμεση επαφή με το σχολείο, τους εκπαιδευτικούς και όλους τους παράγοντες της εκπαιδευτικής διαδικασίας, συμβάλλοντας στην επίλυση προβλημάτων, στη στήριξη κι ενίσχυση των εκπαιδευτικών.
  • Καταργείται ο θεσμός των ΚΕΔΔΥ, αντί να ενισχυθούν και να αναβαθμιστούν κι αντικαθίστανται από μια νέα δομή, τα Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΣΥ) (άρθρο 6), που αντί να συμβάλουν στην έμπρακτη καθημερινή συμβουλευτική υποστήριξη και παιδαγωγική παρέμβαση στο επίπεδο των σχολικών μονάδων, μετατρέπονται, χωρίς μόνιμο προσωπικό και χωρίς υποδομές,   σε ανώνυμες γραφειοκρατικές δομές μακριά από τις πραγματικές ανάγκες υποστήριξης των μαθητών, των οικογενειών τους και των εκπαιδευτικών. Στην πράξη, με την κατάργηση των ΚΕΔΔΥ, επιστρέφουμε στο ιατρικό μοντέλο και σε ουρές στα Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα για απλές διαγνώσεις και όχι σε  διεπιστημονικές-εκπαιδευτικές αξιολογήσεις με σκοπό την εκπαιδευτική υποστήριξη των μαθητών και των γονιών τους.
  • Καταργούνται τα Περιφερειακά Επιμορφωτικά Κέντρα (ΠΕΚ) και δεν προβλέπεται  ένα  οργανωμένο σύστημα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.
  • Αποδομεί στην ουσία  τις καινοτόμες δράσεις (Επαγγελματικό Προσανατολισμό, Αγωγή Υγείας, Πολιτιστικές και Περιβαλλοντικές δράσεις ,τα ΚΕΠΛΗΝΕΤ) και υποβαθμίζει τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης(ΚΠΕ).
Β. Επιχειρείται για άλλη μια φορά ο απόλυτος έλεγχος της διοίκησης της εκπαίδευσης με βασικό εργαλείο τον πλήρη έλεγχο των Συμβουλίων Επιλογής, αφού τα μέλη ορίζονται, πλην των αιρετών, με απόφαση υπουργού, χωρίς κριτήρια και με μια σειρά προϋποθέσεων «αποκλεισμού στελεχών», όπως η πρόβλεψη ότι δεν επιτρέπεται η επιλογή για τρίτη συνεχόμενη θητεία σε όμοια θέση στελέχους εκπαίδευσης, η οποία ελέγχεται κι ως αντισυνταγματική, η μη προσμέτρηση ως διδακτικής υπηρεσίας της θητείας των Σχολικών Συμβούλων, η γνώση ξένης γλώσσας επιπέδου τουλάχιστον Β2, κτλ.
Επισημαίνω ότι τρία χρόνια που κυβερνά ο ΣΥΡΙΖΑ παρουσιάζει το τρίτο σχέδιο επιλογής στελεχών, απομυθοποιώντας την πολλά υποσχόμενη περί αξιοκρατίας «Κυβερνώσα Αριστερά», προκαλώντας αδίστακτα και τους ίδιους τους ψηφοφόρους του που πίστεψαν ότι θα υπηρετούσε με τα ως φαίνεται κάλπικα οράματά του την αξιοκρατία.
Σημασία έχει πως θα χαθεί άλλη μια ευκαιρία για την αναβάθμιση του κύρους και την αξιοπιστία των στελεχών εκπαίδευσης.
Με δεδομένη την δυσπιστία των εκπαιδευτικών για την εγκυρότητα και την αξιοκρατία των επιλογών, οι νέες επιλογές αν γίνουν με βάση τα προβλεπόμενα στο νομοσχέδιο, σύντομα θα έχουν ημερομηνία λήξης.
Γ. Το νομοσχέδιο επαναφέρει την αξιολόγηση, αρχικά μόνο για στελέχη εκπαίδευσης, αν και χωρίς αμφισβήτηση εμπλέκει στη διαδικασία όλους τους εκπαιδευτικούς.
Η λαϊκίστικη λογική ότι οι εκπαιδευτικοί δεν αξιολογούνται, αλλά θα αξιολογούν όμως με ένα ανώνυμο ερωτηματολόγιο τους Δ/ντές Σχολείων κατά το πρότυπο της μυστικής ψηφοφορίας επιλογής Δ/ντών που κρίθηκε αντισυνταγματική, δεν είναι μόνο προϊόν ιδεοληψίας, αλλά και σκοπιμότητας στην προσπάθεια εδραίωσης κουλτούρας αξιολόγησης μέσω της εμπλοκής όλων των εκπαιδευτικών, ώστε μελλοντικά η επέκταση να πραγματοποιηθεί χωρίς αντιδράσεις.
Το νομοσχέδιο αδιαφορεί για την ουσιαστική αναβάθμιση της εκπαίδευσης, υπηρετεί απλά και μόνο μνημονιακές υποχρεώσεις της κυβέρνησης σε συνδυασμό με την κομματική αντίληψη για τον απόλυτο έλεγχο της διοικητικής πυραμίδας της εκπαίδευσης.
Εμπεριέχει αντισυνταγματικές ρυθμίσεις και θα δημιουργήσει αντί να λύσει πολλά προβλήματα.
Η παιδεία δεν αντέχει άλλα πλήγματα, φτάνουν πια οι πειραματισμοί, πολιτικές άκρατου λαϊκισμού και αναποτελεσματικότητας.
Φτάνει πια το ράβε ξήλωνε στην εκπαίδευση. Καιρός να χαραχθεί μια εκπαιδευτική πολιτική, ικανή να συμβάλει στην αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας πρέπει να κατανοήσει πως το συγκεκριμένο νομοσχέδιο δεν επιδέχεται διορθωτικές παρεμβάσεις, γι’ αυτό και πρέπει να αποσυρθεί. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου