Γράφει η Μαρισία Σπίνου
Φοιτήτρια Παντείου Πανεπιστημίου
Η εξέλιξη της αεριοπροώθησης οφείλεται κατά το μεγαλύτερο βαθμό στη κατάκτηση των αιθέρων. Εάν θελήσουμε να βρούμε τις ρίζες της κίνησης διά αντιδράσεως κάνοντας μια αναδρομή στο παρελθόν , ασφαλώς μια πρώτη μας στάση θα είναι στην εποχή της ανακαλύψεως της πυρίτιδας που έδωσε τεράστια ώθηση στις μηχανές διά αντιδράσεως από τον 18ο αιώνα.
Συνεχίζοντας την αναδρομή μας θα φτάσουμε στο 100μ.Χ. στον Ήρωνα τον Αλεξανδρινό και την
αιολόσφαιρά του, μια μηχανή που εκμεταλλευόταν μέσω στροφίγγων τον παραγόμενο σε λέβητα ατμό για τη δημιουργία κίνησης. Για να φτάσουμε τέλος στο 400π.X στην πετομηχανή του Αρχύτα, ένα πραγματικό αερωθούμενο.
Ο Αρχύτας ο Ταραντίνος (428-347πχ)υπήρξε μέγας Πυθαγόρειος φιλόσοφος και λαμπρός μαθηματικός, μηχανικός, πολιτικός-στρατιωτικός φίλος του Πλάτωνα . Συνέταξε αρκετά συγγράμματα:<<Αναλογίαι>>,<<Περί μαθηματικής>>,<<Περί δεκάδος>>,<<Περί γεωργίας>>,Περί μηχανής>>,<<Περί αυλών>>, <<Αρμονικός>>. Όπως αναφέρει o Κλαύδιος Πτολεμαίος , ο Αρχύτας ήταν μεγαλοφυής μαθηματικός αλλά και μουσικός. ΄Έλυσε το <<Δήλιο πρόβλημα>>(διπλασιασμός του κύβου).Ερεύνησε το πρόβλημα των μουσικών τόνων.
Επιπλέον, ασχολήθηκε και με την αστρονομία ,περιέγραψε την περιφορά μιας κλειστής σφαίρας γύρω από την γη, αποτυπώνοντας για πρώτη φορά την ιδέα δημιουργίας τεχνητού δορυφόρου. Η πραγματική καταξίωσή του ήρθε μέσω της μηχανικής.
Η σπουδαιότερη εφεύρεσή του είναι η <<περιστερά>> , το πρώτο μηχανικό ιπτάμενο σώμα στην ιστορία. Διασώθηκε φιλολογικά από τον Φαβωρίνο στο έργο του <<Παντοδαπή Ιστορία>> και από τον Αύλο Γέλλιο στις <<Αττικές Νύχτες>>. Η συγκεκριμένη κατασκευή ήταν ένα ξύλινο ομοίωμα περιστεριού(εξ ου και η ονομασία)που είχε την δυνατότητα να ίπταται.
Το τεχνητό αυτό κατασκεύασμα σηκωνόταν στον αέρα με την βοήθεια ορισμένης ωστικής δύναμης και κατόπιν ετίθετο σε κίνηση με ένα ρεύμα αέρα που περιείχε μέσα του και διέφευγε μέσω σχισμής(εκτόνωση πεπιεσμένου αέρα). Σε πείραμα του Αρχύτα η περιστερά πέταξε 200 μέτρα.
Η πετομηχανή αφού προσγειωνόταν δεν μπορούσε να ξανασηκωθεί στον αέρα. Θα μπορούσαμε να την χαρακτηρίσουμε ως ένα πειραματικό αερεωθούμενο αεροσκάφος, το οποίο όπως παρατηρεί ο ερευνητής Ευάγγελος Σταμάτης, πρέπει να διέθετε κάποιον ειδικό μηχανισμό συμπιέσεως του αέρα.
Η καταπληκτική αυτή πετομηχανή θα παραμείνει ένα μοναδικό δημιούργημα για πολλούς αιώνες μέχρι την εμφάνιση των πρώτων αεροπλάνων.
Εάν ο Δαίδαλος εξέφρασε σε προϊστορικές εποχές τον πόθο των Ελλήνων για πτήσεις στον ουρανό, ο Αρχύτας υλοποίησε τον πόθο αυτό σε μια ιστορική περίοδο. Το πρώτο αεροπλάνο στον κόσμο πριν από 2.400 έτη στον ελληνικό ουρανό είναι γεγονός και μάλιστα καταγεγραμμένο στην ιστορία.
ΠΗΓΗ: Η ΜΥΣΤΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΔΜΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου