Στις 10 Δεκεμβρίου 1948 στο Παρίσι η Γενική Συνέλευση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών ψήφισε το κείμενο της Οικουμενικής Διακήρυξης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Η ψήφιση της μεγαλειώδους αυτής διακήρυξης απετέλεσε πράξη μέγιστης πολιτικής και ηθικής σημασίας, η διεθνής ακτινοβολία της οποίας υπήρξε μέγιστη. Η ψήφιση του κειμένου αυτού αποτελεί ένα από τα σπουδαιότερα γεγονότα του εικοστού αιώνα.
Πρωταγωνιστές στην αναγνώριση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων δεν θα μπορούσε να ήταν άλλοι από τους προγόνους μας. Τόσο η Δημοκρατία, όσο και η Ελευθερία είναι έννοιες που γεννήθηκαν και ανδρώθηκαν στην Ελλάδα και από αυτή την χώρα απλώθηκαν στα πέρατα της οικουμένης.
Όλες οι αρχές και οι αξίες της Διακήρυξης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ευρίσκονται στα κείμενα του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη των τριών μεγάλων τραγικών ποιητών μας και στην διδασκαλία του ανυπέρβλητου Σωκράτη.
Στην αρχαία Ελλάδα συνελήφθη για πρώτη φορά η ιδέα της ελευθερίας και της δημοκρατίας. Στην Αθηναϊκή Δημοκρατία όλοι οι πολίτες μετείχαν άμεσα στην άσκηση της κρατικής εξουσίας και απολάμβαναν τα ανθρώπινα δικαιώματα. Ίσχυε η αρχή της
ισονομίας και της ισηγορίας, ακόμη και για τους δούλους, όπως μας πληροφορεί ο Ξενοφών: «Γι’ αυτό και τους δούλους ισότιμους προς τους ελεύθερους κάναμε και τους μετοίκους ίσους προς τους πολίτες απέναντι των νόμων καταστήσαμε».Οι Αθηναίοι απολάμβαναν την ελευθερία στην ιδιωτική ζωή, την ελευθερία σκέψης, γνώμης, έκφρασης, της θρησκευτικής ελευθερίας, την αξία της οποίας, εξύμνησαν όλοι οι Έλληνες συγγραφείς, κυρίως όμως ο Σοφοκλής στην περίφημη «Αντιγόνη», ο Αισχύλος στην τραγωδία «Πέρσες» και ο Ευρυπίδης στην τραγωδία «Ικέτιδες».
Τον σπουδαιότερο ύμνο προς την ελευθερία και την δημοκρατία έπλεξε ο μεγάλος Περικλής στο υψιπετές κείμενο του «Επιταφίου», στο οποίο αφού περιέγραψε τις αρχές της ελευθερίας κατέληξε με υπερηφάνεια: «και όνομα μεν δια το μη ες ολίγους άλλες πλείονας οικείν δημοκρατία κέκληται», που σημαίνει: «Το πολίτευμα τούτο ονομάζεται δημοκρατία, διότι το κράτος κυβερνάται από τους περισσοτέρους και όχι από τους ολίγους».
Στο θερμοκήπιο του αρχικού πολιτισμού η ελευθερία δεν ήταν αποτέλεσμα αριθμού των ψήφων, αλλά τρόπος καθημερινής ζωής, όπου ο άνθρωπος καταξιώνει την προσωπικότητα και την αξιοπρέπεια του.
ΠΗΓΕΣ:
Οικουμενική Διακήρυξη Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
Ελευθερία λόγου και Δημοκρατία
Ξενοφών «Αθηναίων Πολιτεία»
Πλάτων «Πολιτεία»
Θουκυδίδης «Ιστορίαι»
Γράφει ο ΣΠΙΝΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
Kspin.gr@gmail.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου