Υπάρχουν
ιστορικά γεγονότα που είχαν την τύχη να καταγραφούν στη μνήμη μας με
μία αποφθεγματική φράση. Αυτό βοήθησε πολύ να διατηρηθεί στο εθνικό μας
υποσυνείδητο το μεγαλείο της θυσίας των Ελλήνων και ο ηρωισμός τους όταν
απειλήθηκε η ελευθερία τους. Ωστόσο οι αποφθεγματικές αυτές φράσεις
σκίασαν τα ίδια τα γεγονότα, αφού οι «αναγνώστες» της ιστορίας
αρκούνται στην επιφάνεια των γεγονότων και αρέσκονται στις ηχηρές
φράσεις.
.
Οι Θερμοπύλες, η ναυμαχία της Σαλαμίνας και φυσικά η μάχη του Μαραθώνα
(490 π.Χ.) κρίνονται από τους ιστορικούς όχι για αυτό που πέτυχαν αλλά
από το ποια θα ήταν η μορφή του ελεύθερου κόσμου, αν είχαν κερδίσει οι
Πέρσες.
ΟΙ ΝΙΚΕΣ ΤΩΝ ΠΡΟΓΟΝΩΝ ΜΑΣ (προσφορά στην ανθρωπότητα)
«Η
μάχη του Μαραθώνα ,οι Θερμοπύλες και η ναυμαχία της Σαλαμίνας
αποτελούν μία συνολική ανατροπή της παγκόσμιας ιστορίας, αποτελούν μία
νίκη έξω από το μέτρο του εφικτού και σε ένα από τα ζωντανότερα ανά
τους αιώνες παραδείγματα επικράτησης του ιδανικού της ελευθερίας
ενάντια στην ισχύ των όπλων και της λογικής»
Η
αξία, δηλαδή, των παραπάνω μαχών απορρέει από το γεγονός της
διαφύλαξης του δικαιώματος των Ελλήνων να ορίζουν αυτοί μέσα σε κλίμα
προσωπικής και Εθνικής Ελευθερίας την πορεία τους. Οι Έλληνες
υπεράσπισαν το δικαίωμα στην αυτονομία, και ελευθερία που ιστορικά
αποτέλεσαν τις κυρίαρχες επιδιώξεις της αρχαίας ''τότε'' Πατρίδας μας.
Τα αγαθά αυτά λειτούργησαν ως κίνητρο που γεννήθηκαν η φιλοσοφία, η
δημοκρατία και άνθισαν οι Τέχνες και τα γράμματα.
Τυχόν
νίκη των Περσών θα ακύρωνε όλα τα παραπάνω και θα βύθιζε την Ελλάδα
αλλά και την υπόλοιπη Ευρώπη στο σκότος του ασιατικού δεσποτισμού. Η
ελευθεροφροσύνη των Ελλήνων κατέδειξε την ανωτερότητα του πνεύματος
απέναντι στην ύλη αλλά και την υπεροχή και το μεγαλείο της γενναιότητας
και του ατομικού ηρωισμού απέναντι στη δύναμη των όπλων
Η
ανθρωπότητα διδάχτηκε και γαλουχήθηκε μέσα στην πνευματική και πολιτική
κληρονομιά των αρχαίων Ελλήνων που μέσα από το δικαίωμα του «ελευθέρως
ζην» παρήγαγαν πολιτισμό με διαχρονικές αντοχές και πανανθρώπινο
περιεχόμενο: Πολιτισμό που πρόβαλλε ως αξία όχι το μεμονωμένο και
εγωπαθές άτομο αλλά τον κοινωνικό άνθρωπο που γνώριζε να διαφυλάττει τη
μοναδικότητά του διακονώντας το γενικό συμφέρον. Για τους αρχαίους
Έλληνες δεν ήταν κατανοητό και επιτρεπτό ο άνθρωπος να βρίσκεται έξω
και πάνω από την πόλη.
ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΗΡΩΙΣΜΟ ΣΤΙΣ ΜΑΧΕΣ ΥΠΗΡΧΕ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ
Ωστόσο
θα αδικούσε την ιστορική μνήμη των γεγονότων αυτών αν έλειπε η αναφορά
σε εκείνο το στοιχείο που όπλιζε με θάρρος τους αρχαίους Έλληνες όταν
κάποιος απειλούσε την ελευθερία του και την πόλη του. Κι αυτό το
στοιχείο δεν είναι άλλο παρά ο στενός δεσμός του Πολίτη προς την πόλη
του. Αυτός ο δεσμός προσέδιδε περιεχόμενο και νόημα στην πολιτική ως μια
διαδικασία που το «ίδιον» (προσωπικό) βρισκόταν σε μία διαλεκτική σχέση
(αλληλοτροφοδότηση) με το «κοινό» (γενικό).
«Ου
γαρ ωλιγώρουν των κοινών, ουδ’ απέλαυον μεν ως ιδίων, ημέλουν δ’ ως
αλλοτρίων, αλλ’ εκήδοντο μεν ως οικείων» (γιατί δεν έδειχναν αδιαφορία
για τα κοινά, δεν τα εκμεταλλεύονταν σαν να ήταν προσωπικό τους βιός
αδιαφορώντας σύγκαιρα για αυτά, σαν να ήταν ξένα. Αντίθετα τα
νοιάζονταν πολύ, σαν να ήταν δικό τους χτήμα) (Ισοκράτης,
«Πανηγυρικός»).
Ο
ατομικός ηρωισμός και η θυσία για την πατρίδα πήγαζαν από αυτήν την
πολιτική παιδεία που διαπαιδαγωγούσε τον πολίτη καθημερινά στην
κατεύθυνση πως η ευτυχία δεν βρίσκεται στα πλούτη αλλά σε εκείνα που θα
του χάριζαν υστεροφημία και «τοις παισί μεγίστην δόξαν καταλείψειν».
Για τους αρχαίους Έλληνες το αίσθημα της ντροπής είχε συνδεθεί με το
κακό προς την πόλη τους «μάλλον δ’ ησχύνοντ’ επί τοις κοινοίς
αμαρτήμασιν».Ο ηρωισμός, λοιπόν, στο Πεδίο της μάχης ήταν η αντανάκλαση
της καθημερινότητας του πολίτη αλλά και του περιεχομένου της πολιτικής.
Σίγουρα και τότε υπήρχαν οι λαϊκιστές και πολλές φορές οι έντονες
πολιτικές συγκρούσεις.
Η κανονικότητα της πολιτικής ήταν η υπηρέτηση του γενικού συμφέροντος.
Σχετικά ο Ισοκράτης επισημαίνει στον «Πανηγυρικό» του ( §§ 79-80).
«Ούτω
δε πολιτικής είχον, ώστε και τας στάσεις εποιούντο προς αλλήλους, ουχ
οπότεροι τους ετέρους απολέσαντες των λοιπών άρξουσιν, αλλ’ οπότεροι
φθήσονται την πόλιν αγαθόν τι ποιήσαντες και τας εταιρείας συνήγον ουχ
υπέρ των ιδία συμφερόντων αλλ΄επί τη του πλήθους ωφελείαν». (και είχαν
τέτοια πολιτική συνείδηση, ώστε ο ανταγωνισμός ανάμεσα στα κόμματα
στόχευε όχι βέβαια στην εξόντωση του άλλου……. αλλά ποιος θα
πρωτοπροσφέρει τις υπηρεσίες του στην πόλη. Και τα πολιτικά τους κόμματα
δεν απέβλεπαν σε κομματικά οφέλη αλλά εξυπηρετούσαν μόνο τα συμφέροντα
του συνόλου
Οι
πολιτικές αντιπαραθέσεις, οι κομματικές αντιπαλότητες και οι
ιδεολογικές διενέξεις θα πρέπει να εντάσσονται σε ένα πλαίσιο προσφοράς
στο κοινό καλό και όχι στη λογική του προσπορισμού κομματικού ή υλικού
κέρδους. Άλλο πολιτικός αντίλογος και άλλο εξόντωση του αντιπάλου στο
όνομα του λαού (Λαϊκισμός). Πλήρης αντίθεση με αυτό που οι αρχαίοι
ονόμαζαν πολιτική «ου γαρ εμπορίαν αλλά λειτουργίαν ενόμιζον είναι την
των κοινών επιμέλειαν» (Ισοκράτης)
Εκείνο,
όμως, το γεγονός που φωτίζει και ερμηνεύει τη δόξα και το αδούλωτο
φρόνημα των Ελλήνων στον αγώνα κατά των «βαρβάρων» είναι η συνάντηση του
Αριστείδη και του Θεμιστοκλή ( δύο σπουδαίοι πολιτικοί αντίπαλοι στην
αρχαία Αθήνα στα χρόνια των Περσικών πολέμων και της Αθηναϊκής
ηγεμονίας) λίγο πριν τη ναυμαχία της Σαλαμίνας είπε ο Αριστείδης στον
πολιτικό του αντίπαλο.
«Ημέας
στασιάζειν χρεόν εστι εν τω άλλω καιρώ και δη και εν τώδε περί του
οκότερος ημέων πλέω την πατρίδα εργάσεται» (εμείς έχουμε χρέος να
συγκρουόμαστε και σε κάθε άλλη κρίσιμη ώρα και περισσότερο τώρα για το
ποιος από τους δυό μας θα προσφέρει τις πολυτιμότερες υπηρεσίες στην
πατρίδα). (Ηρόδοτος).
ΑΣ ΤΑ ΛΑΒΟΥΝ ΥΠΌΨΗ ΤΟΥΣ ΟΙ ΣΗΜΕΡΙΝΟΙ ''ΗΓΕΤΙΣΚΟΙ''ΤΗΣ ΚΑΚΙΑΣ ΩΡΑΣ
ΑΣ
ΑΝΟΙΞΟΥΝ ΚΑΙ ΚΑΝΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ ΝΑ ''ΞΕΣΤΡΑΒΩΘΟΥΝ'' ΝΑ ΜΗΝ ΕΧΟΥΝ ΤΟ ''ΥΠΕΡ
ΑΝΩ ΟΛΩΝ Η ΚΑΡΕΚΛΑ '' ΑΛΛΑ Η ΠΑΤΡΙΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΝΑ ΜΑΣ ΠΟΥ ΠΩΣ ΕΙΝΑΙ
ΕΛΛΗΝΕΣ ...!!!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου