Ο μεγάλος πόθος φυγής του Δαιδάλου τού «φτέρωσε» την φαντασία και ταυτόχρονα κέντρισε και την δημιουργική του σκέψη. Μια τέτοια σκέψη σε συνδυασμό με τις γνώσεις του και την δίψα για την ελευθερία, κατασκεύασε την πρώτη πετομηχανή. Και ασφαλώς έμεινε στα παγκόσμια αεροπορικά χρονικά, μαζί με τον υιό του Ίκαρο, ως ο πρώτος που πέταξε στον καταγάλανο ελληνικό ουρανό. Με τα φτερά τους η Ελλάδα κατέχει την Παγκόσμια πρωτοπορία στην Αεροπορική Ιστορία.
Οι ιδέες, οι εμπνεύσεις και οι πρόοδοι των Ελλήνων προδρόμων και πρωτοπόρων της πτήσης, έμελλε να εφαρμοστούν και να υλοποιηθούν πολλούς αιώνες αργότερα. Οι Γάλλοι αδελφοί Μογγολφιέροι το 1783 με βάση της αρχή του Αρχιμήδους, πέτυχαν να υψώσουν στον αέρα αερόστατο και αργότερα να πετάξουν πάνω από το Παρίσι.
Στην Ελλάδα το πρώτο, κατά τα γαλλικά πρότυπα αλλά αποτυχημένο πείραμα ανυψώσεως αερόστατου, έγινε στα Ιωάννινα το 1803 από τον Ηπειρώτη Παχώμη, κατόπιν προτροπής του Αλή Πασά!!!
Η πρώτη προσπάθεια πτήσεως στην Ελλάδα έγινε το μήνα Σεπτέμβριο 1910 όταν ο Λεωνίδας Αρνιώτης (πετυχημένος θεατρικός επιχειρηματίας), επιχείρησε να ιπταθεί με ιδιόκτητο αεροσκάφος τύπου ΜΠΛΕΡΙΟ 50 ίππων παρά το Γουδί, αλλά αμέσως μετά την απογείωση το αεροπλάνο κατέπεσε και κατεστράφη. Παρά ταύτα καταξιώθηκε ως ο πρώτος Έλληνας αεροπόρος.
Οι πρώτες επιτυχείς πτήσεις έγιναν το 1912 υπό του Εμμανουήλ Αργυροπούλου αρχικώς, εν συνεχεία δε υπό του Αλεξάνδρου Καραμανλάκη. Αμφότεροι υπήρξαν και τα πρώτα θύματα, ο μεν πρώτος φονεύθηκε κατά τους επακολουθήσαντες Βαλκανικούς Πολέμου, ο δε δεύτερος κατέπεσε μετά του αεροπλάνου του στον Κορινθιακό κόλπο.
Από το 1911 η Ελλάς αντιληφθείσα την αξία του αεροπλάνου ως πολεμικού μέσου, απέστειλε στην Γαλλία για εκπαίδευση τους πρώτους Έλληνες αξιωματικούς διαφόρων όπλων. Πρώτος εξ’ αυτών επέστρεψε ο Υπολοχαγός Δημήτριος Καμπέρος, ο οποίος με το πρώτο Στρατιωτικό αεροπλάνο «Δαίδαλος», εκ των τεσσάρων τα οποία εν τω μεταξύ, είχε προμηθευτεί η Ελλάς, εξετέλεσε την πρώτη επιδεικτική πτήση την 13η Μαΐου 1912 και την 16η μετέσχε των μεγάλων στρατιωτικών γυμνασίων του Ελληνικού Στρατού εις την Θήβα.
Περί τα τέλη Σεπτεμβρίου 1912 με την κήρυξη επιστρατεύσεως στην Ελλάδα οι εκπαιδευόμενοι εις την Γαλλία Έλληνες Αξιωματικοί αεροπόροι, επέστρεψαν εις την Ελλάδα και συγκρότησαν εις την Λάρισα το πρώτο «Πολεμικό Στολίσκο αεροπλάνων» ο οποίος απετελέσθη εκ τεσσάρων αεροσκαφών τύπου HENRI FARMAN 50 ίππων, τεσσάρων χειριστών (Υπολοχαγός Πυρ/κου Δ. Καμπέρος, Υπολοχαγός μηχανικού Μιχ. Μουτούσης, Υπίλαρχος Χρ. Αδαμίδης, Υπίλαρχος Π. Νοταράς), ενός Γάλλου αερομηχανικού και αριθμού στρατιωτών ως βοηθητικού προσωπικού.
Ο αεροπορικός αυτός Στολίσκος μετέσχε του επακολουθήσαντος Βαλκανικού Πολέμου το 1912 κατά τον οποίο ενήργησε τις πρώτες κατοπτεύσεις του εχθρού και έρριψε τις πρώτες από αέρος βόμβες, άνευ σοβαρών υλικών αποτελεσμάτων, σπουδαίων όμως επί του ηθικού του αντιπάλου. Οι Έλληνες επάξια και δίκαια διεκδικούν τον τίτλο πρωτοπόρων στην χρησιμοποίηση του αεροπλάνου στα πεδία των πολεμικών επιχειρήσεων, αποδεικνύοντας έτσι ακόμη μία φορά ότι είναι γνήσιοι απόγονοι εκείνων που πρώτοι συνέλαβαν την ιδέα της πτήσεως.
Την 5 Οκτωβρίου 1912 εξετελέσθη στο μέτωπο Θεσσαλίας μεταξύ Σκόμειας και Τσαρίτσανης η πρώτη πολεμική αεροπορική αποστολή υπό του Υπολοχαγού αεροπόρου Δημητρίου Καμπέρου με αεροσκάφος Farman 50 ίππων, η οποία αποστολή ανεγνωρίσθη διεθνώς, ως μία εκ των πρώτων ανά τον κόσμο πολεμικών αεροπορικών αποστολών.
Την 24 Ιανουαρίου 1913 το υδροπλάνο «Ναυτίλος» τύπου ASTRA, με χειριστή τον Υπολοχαγό Μ. Μουτούση και Παρατηρητή τον Σημαιοφόρο Α. Μωραϊτίνη, ενήργησε την πρώτη στον κόσμο πολεμική αποστολή επ’ ωφελεία του Στόλου, αφού έκανε αναγνωριστική πτήση στα Δαρδανέλια και έρριψε 6 βόμβες κατά του Τουρκικού Στόλου. Παρέμεινε στον αέρα 2 ½ ώρες και διήνυσε εν συνόλω 112 μίλλια. Έτσι η Ελλάς πρώτη στον κόσμο χρησιμοποίησε το αεροπλάνο ως πολεμικό μέσο επί πεδίου μάχης. Για την επίτευξη αυτής της αποστολής καταρτίστηκε το πρώτο στον κόσμο από αέρος πολεμικό σχεδιάγραμμα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου