Αιδώς Αργείοι: όταν
θέλουμε να καταδείξουμε αισθήματα ντροπής αναφερόμενοι σε κάποιον άλλο.
Ειπώθηκε από τον Αίαντα προς τους Αργείους στον Τρωικό πόλεμο, με σκοπό
να τους ανυψώσει το ηθικό όταν ο Αχιλλέας αποχώρησε από τη μάχη.
(Ομήρου Ιλιάδα – Ε 787)..
Από μηχανής θεός: μη
αναμενόμενη βοήθεια–λύση – συνδρομή σε κάποιο δύσκολο πρόβλημα.
Προέρχεται από θεατρικό τέχνασμα στην αρχαία Ελλάδα που χρησιμοποιούσαν
οι τραγικοί ποιητές όταν ήθελαν να δώσουν διέξοδο στη πλοκή του έργου
και κατά τη διάρκεια της παράστασης εμφανιζόταν ένας Θεός επάνω σε
εναέρια κατασκευή (γερανός).
Αρχή άνδρα δείκνυσι: η εξουσία δείχνει το ποιόν του ανθρώπου -δώσε του αξιώματα, για να δεις ποιος είναι. (Σοφοκλής, Αντιγόνη 62)
Ασκός του Αιόλου: σε
περιπτώσεις επικείμενων δεινών–καταστροφών. Ο Αίολος έδωσε έναν ασκό
στον Οδυσσέα που περιείχε ανέμους. Όταν οι σύντροφοι του Οδυσσέα άνοιξαν
τον ασκό, απελευθερώθηκαν οι άνεμοι και παρέσυραν το πλοίο στο νησί των
Λαιστρυγόνων. (Ομήρου Οδύσσεια)
Αχίλλειος πτέρνα:
αδύνατο σημείο. Η φράση προέρχεται από το μύθο του Αχιλλέα, για όταν
τον βύθιζε στο αθάνατο νερό η μητέρα του, επειδή τον κρατούσε από τη
φτέρνα, στο συγκεκριμένο σημείο του σώματός του παρέμεινε θνητός.
Γαία πυρί μειχθήτω: χώμα και φωτιά ας αναμιχθούν - δηλώνει πλήρη αδιαφορία για τις όποιες εξελίξεις, ζαμανφουτισμό.
Γη και ύδωρ: υποδηλώνει
περιπτώσεις υποταγής, πλήρους υποχώρησης, παράδοσης άνευ όρων. Η φράση
προέρχεται από τον Ηρόδοτο, σύμφωνα με τον οποίο οι Πέρσες απεσταλμένοι
ζήτησαν από τους Σπαρτιάτες γη και ύδωρ σε ένδειξη υποταγής. (Ηροδότου
Ιστορία V 17-18)
Γόρδιος δεσμός:
αναφέρεται σε περιπτώσεις άλυτων ή δύσκολων προβλημάτων, όπως αυτή που
αντιμετώπισε ο Μέγας Αλέξανδρος, όταν προσπάθησε να λύσει τον πολύπλοκο
κόμπο, το «γόρδιο δεσμό» που σύμφωνα με τον χρησμό όποιος τον έλυνε θα
γινόταν κυρίαρχος της Ασίας. (Αρριαννού)
Δρακόντεια μέτρα: αναφέρεται
σε περιπτώσεις λήψης αυστηρών–σκληρών μέτρων Η φράση προέρχεται από τον
Δράκοντα (7ος αιώνας π.Χ.) αρχαίο νομοθέτη των Αθηνών, που ήταν γνωστός
για τους αυστηρούς και σκληρούς νόμους που επέβαλε.
Mηδένα προ του τέλους μακάριζε:
Μην βιάζεσαι να μακαρίσεις κάποιον πριν το τέλος. Με αυτή τη φράση
σχολίασε ο Σόλωνας τους θησαυρούς του Κροίσου, όταν ο τελευταίος τους
έδειξε με υπερηφάνεια. (Ηροδότου)
Κύκνειο άσμα: Η τελευταία ενέργεια–πράξη–έργο κάποιου. Προέρχεται από το τελευταίο τραγούδι του κύκνου πριν το θάνατό του. (Πλάτων)
Ες αύριον τα σπουδαία: Αργότερα
θα ασχοληθούμε με τα σοβαρά ζητήματα, αναβολή. Τη φράση είπε ο Θηβαίος
Αρχίας, όταν έλαβε το γράμμα που τον προειδοποιούσε ότι κινδυνεύει από
τον Πελοπίδα. (Πλουτάρχου Πελοπ. 10)
Επί ξυρού ακμής: στην
κόψη του ξυραφιού, σε πολύ κρίσιμο σημείο. Ομηρική φράση που ειπώθηκε
απ' το Νέστορα στον Διομήδη προσπαθώντας να τον παροτρύνει για συμμετοχή
στον πόλεμο εναντίον των Τρώων. (Ομήρου Ιλιάδα 173)
Κέρβερος: Σκληρός, ανυποχώρητος. Προέρχεται από το ομώνυμο τέρας που φύλαγε τον Άδη και δεν επέτρεπε την είσοδο.
Κουτί της Πανδώρας: Εμφάνιση
πολλών δεινών ταυτόχρονα. Η φράση προέρχεται από τη μυθολογία, σύμφωνα
με την οποία ο Δίας για να τιμωρήσει τους ανθρώπους έδωσε στην Πανδώρα
ως δώρο ένα κιβώτιο γεμάτο με όλες τις συμφορές, με αποτέλεσμα μόλις το
άνοιξε να βγουν όλα τα δεινά, εκτός από την ελπίδα.
Κέρας Αμαλθείας: Παραπέμπει
σε πλούτο – αφθονία υλικών αγαθών. Η φράση προέρχεται από περιστατικό
όπου η Αμάλθεια έτρεφε τον μικρό Δία με κέρατο κατσίκας γεμάτο γάλα και
μέλι.
Eξ απαλών ονύχων: αναφέρεται
στην νηπιακή ηλικία κυριολεκτικά, ή σε παλαιότερη χρονική περίοδο
μεταφορικά. Η φράση χρησιμοποιείται για να προσδιορίσει τη νηπιακή
ηλικία όταν ο άνθρωπος έχει μαλακά νύχια.
Δαμόκλειος σπάθη: απειλητικές
καταστάσεις. Η φράση προέρχεται από επεισόδιο που συνέβη μεταξύ του
τυράννου των Συρακουσών Διονυσίου και του Δαμοκλή, ενός αυλικού κόλακα,
όταν ο πρώτος θέλοντας να δείξει στο Δαμοκλή πόσο επικίνδυνο ήταν το
αξίωμα του τυράννου τον έβαλε να καθίσει στο θρόνο, ενώ από πάνω του
κρεμόταν ξίφος σε μια τρίχα αλόγου.
Δούρειος Ίππος: αναφέρεται
σε περιπτώσεις δολιότητας, ή δώρων τα οποία υποκρύπτουν δόλο. Η φράση
προέρχεται από τον Όμηρο και αναφέρεται κατά την περίοδο των Τρωικών
πολέμων, τότε που οι Έλληνες, ενώ χάρισαν στους Τρώες ξύλινο άλογο
μεγάλων διαστάσεων ως αφιέρωμα στους Θεούς, στο εσωτερικό του ήταν
κρυμμένοι ο Οδυσσέας με τους συντρόφους του, οι οποίοι άνοιξαν τις πύλες
της Τροίας στους υπόλοιπους Έλληνες. (Ομήρου Οδύσσεια λ 529)
Έπεα πτερόεντα: αερολογίες,
αβάσιμα επιχειρήματα. Ομηρική έκφραση βασισμένη στην αντίληψη ότι τα
λόγια όταν εκστομίζονται τα παίρνει ο αέρας. (Ομήρου Ιλιάδα)
Εκατόμβη: Θυσία
με πολλά θύματα, μεγάλη απώλεια. Οι Αρχαίοι ονόμαζαν την θυσία που
γινόταν προσφορά από εκατό βόδια στους θεούς. (Ομήρου Ιλιάδα)
Ιδού η Ρόδος ιδού και το πήδημα:
Λέγεται για όσους υπερηφανεύονται και καυχώνται για ανεπιβεβαίωτα
κατορθώματα και πρέπει να αποδείξουν ότι λένε την αλήθεια. Η φράση
προέρχεται από Αισώπειο μύθο, όταν κάποιος ισχυριζόταν ότι κάποτε στην
Ρόδο έκανε ένα πολύ μεγάλο άλμα και του ζήτησαν να το επαναλάβει
λέγοντάς του την παραπάνω φράση. (Αισώπου Μύθοι «Ανήρ Κομπαστής»)
Ή ταν ή επί τας: Ή
θα την φέρεις νικητής (ασπίδα) ή θα σε φέρουν επάνω της νεκρό - ή θα
επιτύχουμε, ή θα αποτύχουμε. Τη φράση έλεγαν οι Σπαρτιάτισσες μητέρες
στα παιδιά τους, όταν τους έδιναν την ασπίδα για τον πόλεμο. (Πλουτάρχου
Λακεδαιμ.16)
Ήξεις αφήξεις: Όταν
κάποιος αλλάζει συνεχώς γνώμη. Η φράση προέρχεται από το χρησμό του
μαντείου των Δελφών «ήξεις αφήξεις ουκ εν πολέμω θνήξεις». Η θέση του
κόμματος πριν ή μετά το αρνητικό μόριο "ουκ", δίνει την σημασία του
χρησμού.
Κόπρος του Αυγείου: Συγκεντρωμένες
ατασθαλίες – καταστάσεις οι οποίες δύσκολα διορθώνονται. Η φράση
προέρχεται από άθλο του Ηρακλή, κατά τον οποίο καθάρισε την κοπριά από
τους στάβλους του Αυγείου.
Ιστός της Πηνελόπης: Λέγεται
για έργο που δεν τελειώνει. Η φράση είναι από τον Όμηρο όπου στην
Οδύσσεια αναφέρεται στην Πηνελόπη η οποία ύφαινε ένα ύφασμα την ημέρα
και το ξήλωνε τη νύχτα, θέλοντας να ξεγελάσει τους μνηστήρες μέχρι να
γυρίσει ο Οδυσσέας από την Τροία. (Ομήρου Οδύσσεια τ 149)
Προκρούστειος Κλίνη: Σκόπιμη
προσαρμογή. Προέρχεται από τον μυθικό κακούργο Προκρούστη, ο οποίος
έδενε τα θύματά του σε κρεβάτι κι έπειτα τους έκοβε ή εξάρθρωνε τα
πόδια, προκειμένου να τους φέρει σε ίσο μήκος με το κρεβάτι.
Μερίς του λέοντος: Το μεγαλύτερο μερίδιο. (Αισώπου μύθοι «Λέων και αλώπηξ»)
Κομίζω γλαύκα εις Αθήνας: Όταν
λέγονται ήδη γνωστά πράγματα. Η φράση λέγεται διότι στην Αθήνα η
γλαύκα, η κουκουβάγια, ήταν γνωστή, σαν σύμβολο της Αθήνας και
εικονιζόταν παντού, όπως στις στροφές των σπιτιών, στα νομίσματα κ.λπ.
(Αριστοφάνη, Όρνιθες, 301)
Αντίπαλον δέος: όταν αναφερόμαστε σε ισχυρό αντίπαλο. (Θουκυδίδης)
Βίος αβίωτος: ζωή ανυπόφορη. (Χίλων Ο Λακεδαιμόνιος)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου