Al Jazeera Ναυάγιο Πύλου: Ψεύτικες οι καταθέσεις του Λιμενικού – νέες καταγγελίες μεταναστών φέρνει στο φως δημοσίευμα
Νέα στοιχεία για την τραγωδία με το πολύνεκρο ναυάγιο στην Πύλο.
Όταν ένα παραφορτωμένο αλιευτικό σκάφος ξεκίνησε από τη Λιβύη τον περασμένο μήνα, ο κίνδυνος ήταν προφανής για τον Αχμέντ, έναν 21χρονο Σύρο. «Το σκάφος ήταν πολύ βαρύ», δήλωσε στο Al Jazeera.
«Καθόμασταν ο ένας δίπλα στον άλλον και υπήρχε διαρκής φόβος να βουλιάξουμε», συμπληρώνει. Στο εγκαταλελειμμένο μπλε πλοίο που σύντομα θα έμπαινε στα διεθνή πρωτοσέλιδα, είδε περίπου 750 ανθρώπους στριμωγμένους μαζί, ώμο με ώμο, χωρίς να μπορούν να κινηθούν. Όλοι ήλπιζαν να φτάσουν τελικά στην Ευρώπη.
Σε λίγες ημέρες, θα έβλεπε εκατοντάδες από αυτούς τους ανθρώπους να πνίγονται καθώς ένα πλοίο της ελληνικής ακτοφυλακής επέπλεε κοντά.
Ο Αχμέντ διέφυγε από τη Συρία μαζί με τον φίλο του Μοχάμεντ, 23 ετών. Και οι δύο ζήτησαν να χρησιμοποιήσουν ψευδώνυμα γιατί φοβούνται ότι η ελληνική κυβέρνηση θα τους τιμωρήσει αν μιλήσουν για όσα είδαν εκείνη τη νύχτα.
Είναι δύο από τους 104 επιζώντες του ναυαγίου στα ανοιχτά της Πύλου, στην Ελλάδα. Εβδομήντα οκτώ άνθρωποι έχουν επιβεβαιωθεί ως νεκροί. Όπως εκατοντάδες άλλοι άνθρωποι στο πλοίο, ο τρίτος σύντροφός τους, ο ξάδελφος του Μοχάμεντ, δεν βρέθηκε ποτέ.
Η πορεία τους προς την κεντρική Μεσόγειο έγινε με πολλά βήματα. Ο Αχμέντ και ο Μοχάμεντ είπαν ότι έφυγαν από το σπίτι τους ελπίζοντας σε ένα μέλλον χωρίς βία.
Το ταξίδι τους οδήγησε στο Λίβανο, στη συνέχεια στην Αίγυπτο και στη Λιβύη.
Πέρασαν περίπου ένα μήνα στη Λιβύη, όπου οι διακινητές τους κράτησαν κλεισμένους σε ένα διαμέρισμα μαζί με Αιγύπτιους, Πακιστανούς και άλλους Σύριους που επίσης έκαναν το ταξίδι.
Ο Μοχάμεντ είπε ότι οι διακινητές χτυπούσαν τους Αιγύπτιους και τους Πακιστανούς, βρίζοντας και προσβάλλοντάς τους συνεχώς. Τελικά, τις πρώτες ημέρες του Ιουνίου, τους είπαν: «Φεύγετε σήμερα».
Τους έβαλαν στο πίσω μέρος φορτηγών που οδηγούσαν στην ακτή, τους φόρτωσαν σε μικρές βάρκες και τους μετέφεραν σε ένα αλιευτικό, το Adriana, έξω σε βαθύτερα νερά. «Εκεί χτυπούσαν τους ανθρώπους», είπε ο Αχμέντ.
«Τους χτυπούσαν ενώ τους πήγαιναν στο κάτω κατάστρωμα του σκάφους. … Ήταν πολύ άσχημα εκεί κάτω. Μύριζε ντίζελ και ψάρι. Δεν μπορούσες να αναπνεύσεις», σημειώνει.
Ο Αχμέντ και οι σύντροφοί του κατάφεραν να πληρώσουν 200 δολάρια (ως δωροδοκία) για να πάρουν μια θέση στο πάνω κατάστρωμα. Όμως, όπου και αν κάθονταν οι επιβάτες στο πλοίο, ήταν σφηνωμένοι μεταξύ τους.
Οι γυναίκες και τα παιδιά κρατούνταν κάτω στο αμπάρι. Από τη στριμωγμένη θέση τους στο πάνω κατάστρωμα, οι νεαροί άνδρες μπορούσαν να δουν τη θάλασσα.
«Οι άνθρωποι άρχισαν να χάνουν τις αισθήσεις τους»
Από τη δεύτερη ημέρα του ταξιδιού, η μηχανή του σκάφους άρχισε να χαλάει. «Την επισκεύαζαν και μετά από λίγο, χάλαγε ξανά», δήλωσε ο Μοχάμεντ. «Κάθε φορά που την επισκεύαζαν, σταματούσε ξανά μετά από δύο με τρεις ώρες».
Μετά τη δεύτερη μέρα στη θάλασσα, το φαγητό και το νερό τελείωσαν. Ο πανικός άρχισε να διαχέεται στο πλοίο. «Εκείνη τη στιγμή, οι άνθρωποι άρχισαν να χάνουν τις αισθήσεις τους», δήλωσε ο Αχμέντ.
«Έπεφταν στο έδαφος. Λιποθυμούσαν. Κάποιοι έτρεμαν. Βλέπαμε δεκάδες, εκατοντάδες ανθρώπους σε αυτή την κατάσταση», σημειώνει. Άκουσαν ότι ξεσπούσαν μάχες σε όλο το πλοίο λόγω της πείνας, της δίψας και του φόβου.
«Εγώ, ο Άχμεντ και ο συγγενής μου που τώρα αγνοείται προσπαθούσαμε πάντα να κρατήσουμε το ηθικό μας ψηλά», είπε ο Μοχάμεντ. «Όταν κάποιος έκλαιγε, κάναμε αστεία. ‘Θα τα καταφέρουμε’, λέγαμε στους εαυτούς μας. Αλλά όλοι τρελαινόταν», εξομολογείτε.
Την τέταρτη ημέρα, άκουσαν ανησυχητικά νέα από το αμπάρι. «Κάποιοι άνθρωποι που ανέβηκαν από κάτω είπαν: ‘Υπάρχουν νεκροί εκεί κάτω‘», είπε ο Αχμέντ. «Είπαν ότι υπήρχαν έξι πτώματα στο σκάφος. Πέντε πτώματα ήταν κάτω και δεν τα είδαμε. Ένα ήταν στο πάνω κατάστρωμα. Τον είδαμε», ανέφερε.
Οι Αχμέντ και Μοχάμεντ είπαν ότι οι επιβάτες άρχισαν να τηλεφωνούν στις ιταλικές αρχές και την ελληνική ακτοφυλακή για να ζητήσουν βοήθεια. «Από την τέταρτη ημέρα και μετά, η ελληνική ακτοφυλακή μας είχε αντιληφθεί», δήλωσε ο Μοχάμεντ.
Μέχρι την πέμπτη ημέρα, στις 13 Ιουνίου, είπαν ότι φαινόταν ότι το Adriana είχε σταματήσει να κινείται εντελώς.
«Μας έκαναν επίτηδες να βουλιάξουμε»
«Οι άνθρωποι έλεγαν: ‘Πάρτε μας μαζί σας’. Αυτοί έλεγαν: ‘Όχι’», είπε ο Μοχάμεντ. «Ζητήσαμε βοήθεια, αλλά αρνήθηκαν να μας βοηθήσουν», σημείωσε.
Ένα σκάφος της ελληνικής ακτοφυλακής πλησίασε τελικά την ψαρότρατα γύρω στα μεσάνυχτα, τα πρώτα λεπτά της 14ης Ιουνίου, είπαν οι φίλοι. «Ακολουθήστε μας», μας είπαν. Τους ακολουθήσαμε», δήλωσε ο Μοχάμεντ.
«Μισή ώρα αργότερα, το σκάφος μας σταμάτησε εντελώς. Δεν μπορούσε να κινηθεί. Γύρισαν πίσω και μας έδεσαν στο σκάφος τους».
Ο Αχμέντ και ο Μοχάμεντ είπαν ότι η ακτοφυλακή άρχισε να ρυμουλκεί την ακινητοποιημένη τράτα τους, αλλά πήρε μια απότομη στροφή, και το Adriana ανασηκώθηκε επισφαλώς αριστερά, μετά δεξιά, και στη συνέχεια ανατράπηκε.
«Ήταν ακριβώς δίπλα μας όταν ανατράπηκε. Τη στιγμή που βυθίστηκε, απομακρύνθηκαν από εμάς. Μας έκαναν επίτηδες να βουλιάξουμε», δήλωσε ο Μοχάμεντ. «Στεκόμασταν στην κορυφή του σκάφους και μπορούσαμε να δούμε τα πάντα καθαρά».
Πεταγμένοι στη σκοτεινή Μεσόγειο, εκατοντάδες άνθρωποι προσπάθησαν να βρουν κάτι για να γαντζωθούν, έναν τρόπο να επιβιώσουν. «Οι άνθρωποι κρατιόντουσαν από εμένα», είπε ο Αχμέντ.
«Πήγαινα κάτω από το νερό και απομακρυνόμουν από τους ανθρώπους. Κάθε φορά που ξέφευγα, έβρισκα κάποιον άλλον και με κρατούσαν για να σωθούν. Όταν κάποιος με άρπαξε, βυθιστήκαμε και οι δύο μαζί κάτω από το νερό», πρόσθεσε.
Μετά από μιάμιση ώρα, ο Αχμέντ είπε ότι εντόπισε ένα φουσκωτό σκάφος της ακτοφυλακής και κολύμπησε προς το μέρος του. «Ήταν 200 ή 300 μέτρα [220 έως 330 γιάρδες] μακριά από εμάς», είπε. «
Κολύμπησα προς το μέρος τους και μπήκα στο σκάφος. Δεν μας πλησίασαν για να μας σώσουν. Στέκονταν μακριά και όσοι μπορούσαν να κολυμπήσουν πήγαιναν προς το μέρος τους, όπως εγώ».
Καθώς κατευθυνόταν προς τη φουσκωτή βάρκα, ο Αχμέντ έπρεπε να παραμερίσει σώματα που επέπλεαν στο νερό.
Μόλις μεταφέρθηκε στο μεγαλύτερο σκάφος της ακτοφυλακής, ο Αχμέντ επανενώθηκε με τον Μοχάμεντ.
Οι δυο τους αγκαλιάστηκαν, συγκλονισμένοι και ενθουσιασμένοι που βρήκαν ο ένας τον άλλον. Άρχισαν να ρωτούν για τον τρίτο σύντροφό τους. Αυτός δεν τα είχε καταφέρει και συνειδητοποίησαν πόσο μικρή ήταν η ανακούφισή τους.
Al Jazeera Ναυάγιο Πύλου: Ψεύτικες οι καταθέσεις του Λιμενικού
Οι επιζώντες του ναυαγίου μεταφέρθηκαν στην ξηρά. Ο Μοχάμεντ είπε ότι όταν κρατήθηκαν για πρώτη φορά στην ελληνική πόλη της Καλαμάτας, οι αρχές ήρθαν να πάρουν τη μαρτυρία του για την τραγωδία τρεις ή τέσσερις φορές.
«Όταν τους είπαμε ότι μας είχαν ρυμουλκήσει με σχοινί, σταμάτησαν», είπε. «Έλεγαν ότι το πρόβλημα ήταν η βάρκα μας. Έγραψαν τις καταθέσεις μας με τα δικά τους λόγια. Δεν έγραψαν αυτά που είπαμε. Μας ανάγκασαν να τα πούμε και να τα γράψουμε».
Ο Άχμεντ είπε ότι κανένας αξιωματούχος δεν πήρε ποτέ την κατάθεσή του.
Και οι δύο άνδρες βρίσκονται τώρα στον προσφυγικό καταυλισμό της Μαλακάσας, 40 χιλιόμετρα βόρεια της Αθήνας.
Περιμένουν να εξεταστούν τα αιτήματά τους για χορήγηση ασύλου. Ο Μοχάμεντ περιμένει απεγνωσμένα νέα για τον ξάδελφό του, ακόμη και αν αυτά τα νέα είναι η επιβεβαίωση ότι είναι νεκρός.
Οι αφηγήσεις του Αχμέντ και του Μοχάμεντ έρχονται σε αντίθεση με τον απολογισμό της ελληνικής ακτοφυλακής, η οποία δήλωσε ότι οι επιβάτες του Adriana αρνήθηκαν να τους παρασχεθεί βοήθεια,
ότι το σκάφος ήταν ακίνητο μόνο για περίπου 20 λεπτά πριν ανατραπεί και ότι η ακτοφυλακή δεν είχε ρυμουλκήσει το σκάφος πριν από την ανατροπή του.
Οι μαρτυρίες των επιζώντων συμφωνούν με άλλα στοιχεία.
Ο ελληνικός ερευνητικός ιστότοπος Solomon δημοσίευσε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που δείχνουν ότι οι ελληνικές αρχές είχαν ενημερωθεί ότι το πλοίο βρισκόταν σε κίνδυνο από τις 6 το απόγευμα (15:00 ώρα Ελλάδας) στις 13 Ιουνίου.
Και τα δεδομένα εντοπισμού που δημοσιεύθηκαν και επαληθεύτηκαν από το BBC και τους New York Times δείχνουν ότι η μηχανότρατα δεν κινούνταν για τουλάχιστον επτά ώρες πριν ανατραπεί.
Όταν του ζητήθηκε να σχολιάσει τους ισχυρισμούς ότι το Λιμενικό Σώμα ρυμούλκησε το σκάφος και εμπλέκεται στο ναυάγιο, το ελληνικό Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δήλωσε στο Al Jazeera:
«Οι πληροφορίες αποτελούν μέρος της ερευνητικής διαδικασίας που διεξάγεται υπό αυστηρή εμπιστευτικότητα με βάση τις οδηγίες που έδωσε ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου. Όσον αφορά τις λεπτομέρειες του επιχειρησιακού σχεδίου του Ελληνικού Λιμενικού Σώματος, δεν μπορούν να γίνουν περαιτέρω σχόλια από την υπηρεσία μας».
Το δάχτυλο έχει στραφεί κατά της ελληνικής ακτοφυλακής τόσο για το ναυάγιο όσο και για τον μεγάλο αριθμό των νεκρών.
«Έχει αποδειχθεί ότι η ελληνική ακτοφυλακή χρησιμοποιεί μια σειρά από τακτικές για να μετακινήσει τα σκάφη που έχει αναχαιτίσει στη θάλασσα σε διαφορετικές εδαφικές περιοχές για να αποφύγει την ευθύνη για έρευνα και διάσωση και την υποβολή αιτήσεων διεθνούς προστασίας», δήλωσε η Hope Barker, αναλύτρια πολιτικής στο Δίκτυο Παρακολούθησης της Βίας στα Σύνορα.
«Ενώ αυτό συνήθως περιλαμβάνει τη ρυμούλκηση των σκαφών πίσω στα τουρκικά χωρικά ύδατα, είναι εξίσου πιθανό ότι αν το σκάφος βρισκόταν πιο κοντά στα ιταλικά χωρικά ύδατα, θα προσπαθούσαν να το μεταφέρουν εκεί».
Η οργάνωση ζητά τη διεξαγωγή ανεξάρτητης έρευνας και την αποχώρηση της Frontex, της υπηρεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα σύνορα, από την Ελλάδα.
«Οι παραβιάσεις των θεμελιωδών δικαιωμάτων από την ελληνική ακτοφυλακή αποτελούν ρουτίνα και συστηματικές επιχειρήσεις που έχουν αποδειχθεί ότι δεν έχουν διερευνηθεί επαρκώς από το ελληνικό κράτος. Υπάρχει ένα κενό λογοδοσίας που επιτρέπει σε αυτές τις ενέργειες να συνεχίζονται απρόσκοπτα», δήλωσε η Barker.
Στη Μαλακάσα, ο Μοχάμεντ δήλωσε ότι δεν μπορεί να σταματήσει να σκέφτεται τη στιγμή που ανατράπηκε το σκάφος και τις κραυγές των ανθρώπων γύρω του. Δεν ξέρει πώς επέζησε μέσα στο νερό.
«Φώναζα για λίγο τα ονόματα του Αχμέντ και του ξαδέλφου μου», είπε. «Εκείνη τη στιγμή, άκουσα μια φωνή να ουρλιάζει: ‘Μητέρα! Μητέρα! Ρώτησα εκείνο το άτομο για το όνομά του και μου είπε: ‘Fuat’».
«Αυτός και εγώ είπαμε ο ένας στον άλλον τα ονόματά μας, ώστε όποιος από εμάς επιβίωνε να μπορούσε να μεταφέρει τα νέα στην οικογένεια του άλλου», κατέληξε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου